بازار مسکن ایران چقدر می ارزد؟

به گزارش اردکان خبر، صنعت ساختمان در اقتصاد ایران با 134 بخش اقتصادی دیگر ارتباط پسین و پیشین دارد و نقش آن در اقتصاد به قدری پررنگ است که هر یک واحد افزایش در ارزش افزوده این صنعت، تولید ناخالص داخلی را 2.72 واحد افزایش می دهد.

بازار مسکن ایران چقدر می ارزد؟

به گزارش همشهری، صنعت ساختمان که سهم قابل توجهی از آن مربوط به بخش مسکن است، وزنه اثرگذاری در اقتصاد ایران محسوب می شود و به تن هایی تا 5.5 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. بررسی­ های شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن نشان می دهد: این بخش با جذب 40 درصد از کل سرمایه گذاری اجرا شده در اقتصاد، خصوصی ترین بخش اقتصاد ایران است و یکی از عوامل معین کننده رونق و رکود به شمار می رود؛ به گونه ای که به طور میانگین 30 درصد از گردش مالی اقتصاد کلان و 11 درصد از اشتغال کشور به آن تعلق دارد.

کلونی مسکن در تهران

آخرین آمار های رسمی از تعداد مسکن در ایران، مربوط به سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 است که تعداد واحد های مسکونی دارای سکنه را 22 میلیون و 825 هزار و 46 واحد برآورد کرده بود. حالا اما، با احتساب همه متغیر های بازار مسکن اعم از خانه های خالی، اقامتگاه های دوم، واحد های مسکونی تازه ساز، خانه های غیرقابل سکونت و... برآورد می شود که تعداد کل واحد های مسکونی موجود در کشور 29 میلیون واحد باشد که از این تعداد 24.5 میلیون واحد دارای سکنه است. طبق برآورد های شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن، از مجموع این تعداد واحد مسکونی، 78 درصد در منطقه ها شهری و 22 درصد در منطقه ها روستایی واقع شده که در این میان استان تهران با حدود 4 میلیون و 570 واحد مسکونی، بیش از 18.5 درصد از کل مسکن کشور را در خود جای داده است.

بعد از تهران، استان های خراسان رضوی و اصفهان رکورددار بیشترین تعداد مسکن هستند و در قعر جدول، به ترتیب استان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان کمترین تعداد واحد مسکونی را دارند. درروی دوم سکه بازار مسکن، بررسی تعداد معاملات ثبت شده در سامانه معاملات املاک و مستغلات از سال 1389 تا 1399 حاکی از این است که در این بازه 10 ساله، 3 میلیون و 386 هزار و 471 معامله مسکن اجرا شده که 45 درصد از این رقم مربوط به استان تهران بوده و بعد از آن بیشترین تعداد معاملات به استان های البرز و فارس اختصاص داشته است.

در مقابل استان های کهگیلویه و بویراحمد، یزد و خراسان جنوبی به ترتیب کمترین تعداد معاملات مسکن را داشته اند.

بخش مسکن ایران چقدر می ارزد؟

داده های سرشماری میانه عمر بنای واحد مسکونی سال 1395 و تعدیل آن ها در سال 1399 نشان می دهد: میانه عمر بنای واحد های معامله شده در سال 99 برابر 12 سال بوده که بوشهر با میانه 8 سال و خراسان رضوی با میانه 14 سال دارای کمترین و بیشترین عمر واحد های معامله شده در این سال هستند.

در این گزارش برآورد شده است ارزش مجموع واحد های مسکونی دارای سکنه کشور 22 هزار هزار میلیارد تومان است که 51 درصد از این رقم به استان تهران اختصاص دارد. پس از تهران استان های خراسان رضوی و اصفهان بیشترین ارزش مسکن کشور را دارند و در مقابل استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و سمنان به ترتیب دارای کمترین ارزش املاک مسکونی هستند.

یکی از نکات قابل توجه این است که ارزش موجودی املاک مسکونی در حال استفاده کشور 6 برابر تولید ناخالص داخلی در سال 1399 و معادل 5 برابر کل نقدینگی کشور در آبان ماه 1400 است. جدا از این آمارها، برآورد می شود نسبت خانه های خالی، شبه خالی و غیرقابل سکونت کشور به خانه های در حال استفاده یک به 6 باشد که بر این اساس، ارزش موجودی املاک مسکونی در حال استفاده تقریباً 6 برابر ارزش املاک خالی و شبه خالی کشور است و با افزودن این خانه ها به املاک در حال استفاده و با فرض توزیع یکسان آن ها در استان ها و همچنین توزیع یکسان قیمتی آنها، ارزش کل املاک اعم از در حال استفاده یا خالی و شبه خالی بیش از 25 هزار و 600 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1131

به "بازار مسکن ایران چقدر می ارزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار مسکن ایران چقدر می ارزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید