بیماری اوریون و راه های درمان آن

به گزارش اردکان خبر، اوریون یکی از شایع ترین بیماری ها در برخی نقاط جهان است، لذا پیشگیری از بروز بیماری، تشخیص به موقع بیماری و مراقبت صحیح از بیمار، در سپری شدن سیر طبیعی بیماری بدون ابتلا به عوارض خطرناک احتمالی از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیماری اوریون و راه های درمان آن

اوریون چیست؟

اوریون یک بیماری مسری است که از طریق یک ویروس ایجاد شده و می تواند از طریق بزاق، ترشحات بینی و تماس نزدیک فرد به فرد منتقل گردد و عمدتا بر غدد بزاقی که در نزدیکی گوش شما واقع شده است و بنام غدد پاروتید شناخته می شوند، تاثیر می گذارد. اوریون می تواند یک یا هر دو این غده را متورم کند.

تا زمانی که واکسیناسیون اوریون رایج گردد، این بیماری به طور معمول دیده می شد. اما از آن زمان، تعداد موارد به طور چشمگیری کاهش یافته است. عوارض اوریون، مانند افت شنوایی، به طور بالقوه جدی اما نادر است. درمان خاصی برای اوریون وجود ندارد.1

علائم بیماری اوریون چیست؟

علائم بیماری معمولا 2 تا 3 هفته بعد از عفونی شدن در بیمار رخ می دهند. با این حال، حدود 20 درصد از افراد اصلا هیچ نشانه ای از ابتلا به بیماری از خود نشان نمی دهند. در ابتدا، نشانه هایی مانند آنفولانزا در فرد رخ می دهد:

بدن درد؛

سردرد؛

بی اشتهایی یا حالت تهوع؛

خستگی عمومی؛

تب (درجه کم).

در طول چند روز، نشانه های معمول اوریون پیشرفت می کنند. علامت اصلی، دردناک شدن و تورم غدد پارتوئید است که یکی از مجموعه های غدد بزاقی به شمار میرود و باعث می گردد که صورت و گونه های فرد متورم بگردد. تورم معمولا در هر دو سمت صورت رخ می دهد. سایر نشانه های این بیماری به قرار زیر است:

وجود درد در ناحیه ی متورم صورت؛

احساس درد هنگام بلع؛

ایجاد مشکل هنگام بلع؛

تب (تا 103 درجه فارنهایت و معادل تقریبا 40 سانتی گراد)؛

خشکی دهان؛

درد مفاصل.

بزرگ سالان به ندرت به اوریون مبتلا می شوند، اما در صورت دچار شدن، علائم و عوارض سختی را حس خواهند کرد.2

دلایل ابتلا به اوریون چیست؟

ویروس اوریون باعث بروز این بیماری می گردد. اوریون می تواند ازطریق ترشحات بزاق شخصی مبتلا به فردی دیگر سرایت کند. ویروس اوریون ازطریق مجاری تنفسی به غدد بزاقی منتقل می شوند و بازتولید شده و باعث تورم غدد می شوند. راه های انتقال بیماری اوریون از قرار زیر است:

سرفه و عطسه کردن؛

استفاده از ظرف و ظروف مشترک با فردی که به اوریون مبتلا است؛

استفاده از غذا و نوشیدنی فرد مبتلا به اوریون؛

روبوسی با فرد مبتلا؛

اگر فردی که مبتلا به این ویروس است، دست به دهان و بینی خود زده و سپس سطوحی را لمس کند که شما نیز با آن در ارتباط هستید، امکان انتقال ویروس هست.

فردی که مبتلا به ویروس اوریون است تا 15 روز (6 روز قبل از بروز علائم و تا 9 روز بعد از شروع بیماری) می تواند ناقل ویروس هم باشد. ویروس اوریون از خانواده پارامیکسوویریده (Paramyxoviridae) است. این ویروس علت اصلی عفونت به ویژه در بچه ها است.1

بیماری اوریون چه عوارضی در پی می تواند داشته باشد؟

تورم بیضه ها (ارکیدیت)
این عارضه شایع ترین عارضه بیماری در مبتلایان بعد از بلوغ می باشد که تا حدود یک سوم افراد بالغ مبتلا به بیماری دچار آن می شوند. این عارضه که با تب بالا، درد شدید بیضه ها و تورم و قرمزی کیسه بیضه ها همراه است در حدود 10 درصد افراد مبتلا باعث مسائل نازایی می گردد. البته این تصور عامه که فرد مبتلا به بیماری اوریون نباید حرکت کند زیرا ممکن است بیضه ها متورم شوند از آنجا منشاء می گیرد که این عارضه معمولا حدود 10 روز پس از تورم غدد بزاقی ایجاد می گردد و لذا آن را به حرکت کردن بیمار نسبت می دهند که البته مورد قبول نمی باشد.
مننژیت
این عارضه شایع ترین عارضه اوریون در بچه ها می باشد به طوری که باعث سردرد، تب شدید و سفتی گردن و استفراغ های مقاوم می گردد. البته در این بچه ها معمولا به محض گرفتن مایع نخاع علائم بیمار کاهش می یابد. این عارضه معمولا خوش خیم بوده و بدون هیچ عارضه ماندگاری بهبود می یابد.
کری
یکی از عوارض مهم اوریون کری عصبی می باشد که عمدتا یکطرفه بوده و می تواند گذرا و یا دائمی باقی بماند.
تورم غده لوزالمعده (پانکراتیت)
این عارضه خوش خیم و گذرا گاهی باعث درد شدید شکمی همراه با تب، تهوع و استفراغ شدید می گردد که البته معمولا علائم بیمار در عرض 2 تا 3 روز فروکش می کند.3

پرهیز و جلوگیری از ابتلا به بیماری چطور است؟

واکسن اوریون بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا است. این واکسن را می توان جداگانه و یا در قالب واکسن اوریون-سرخک-سرخجه تزریق کرد. این واکسن می تواند از بدن در برابر بیماری سرخک و سرخچه هم دفاع کند. این واکسن زمانی برای بچه ها تزریق می گردد که 1 سالگی را رد کرده باشند و بار دیگر هم برای تقویت اثر آن، قبل از ورود به مدرسه برای آنها تزریق می گردد.

واکسن اوریون برای بچه ها بیش از 82 کشور تزریق شده است. در بسیاری از این کشورها، آنسفالیت و ناشنوایی ناشی از اوریون تقریبا ناپدید شده است.

استفاده از واکسن اوریون، سن و سال خاصی نمی خواهد. قبل از سفر به برخی از کشورها، تزریق این واکسن توصیه می گردد:

هند؛

برخی از بخش های آفریقا؛

جنوب شرقی آسیا؛

ژاپن؛

پاکستان.

به جز سفر، دلایل دیگری که برای تزریق این واکسن مطرح می گردد، از این قرار است:

کار کردن در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی؛

حضور و کار کردن در محیط هایی که افراد جوانی در آنجا حضور دارند، مثل دانشگاه و دبیرستان؛

کار کردن در محیطی مثل مدرسه که بچه ها زیادی در آن حضور دارند.

اگر به سرطان یا بیماری دیگری دچار شوید که به خاطرش، سیستم ایمنی بدن تان تضعیف بگردد، احتمال دارد که پزشک، استفاده از واکسن اوریون را به شما توصیه کند. باوجوداین، بزرگ سالان در موارد زیر بهتر است از این واکسن استفاده نکنند:

اگر سیستم ایمنی بدن فرد به شدت تضعیف شده باشد؛

اگر فرد به نئوماسین (neomycin) که نوعی آنتی بیوتیک است یا ژلاتین، حساسیت نشان بدهد؛

اگر فرد باردار باشد یا قصد دارد به زودی باردار گردد. (در 4 هفته آینده).2

درمان اوریون چیست؟

درمان تورم غدد بزاقی در این بیماران محدود به اقدامات علامت درمانی و نگهدارنده می باشد که شامل داروی ضد تب و درد مانند استامینوفن یا بروفن و یا استفاده موضعی از کیسه آبگرم و یا سرد بر روی غدد متورم است.

بهتر است غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند و یا غذاهای ترش که باعث ترشح زیاد بزاق می شوند، استفاده نگردد. داروی ضدویروس خاصی در این بیماران کاربرد ندارد؛ زیرا بیماری خود به خود بهبود یابنده است و آن چنانکه واضح است مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان این بیماری هیچ جایگاهی نداشته و عملی غیرمنطقی می باشد.3

چه موقع برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما یا فرزندتان دارای علائم و نشانه های اوریون هستید، بایستی به دکتر عفونی و گرمسیری مراجعه کنید. اوریون در حدود 9 روز پس از ظهور علایم همچنان بسیار مسری است.

بنابراین تا حد امکان استراحت کنید و همچنین سعی کنید علائم را با استفاده از کمپرس سرد و مصرف مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن کم کنید. اوریون دیگر به صورت رایج دیده نمی گردد. بنابراین ممکن است بیماری های دیگری این علایم و نشانه ها را در شما ایجاد کنند.

غدد بزاقی متورم و تب می تواند نشان دهنده غده بزاق مسدود شده باشد یا در پی عفونت های ویروسی متفاوت دیده گردد. اگر فرزند شما مبتلا به اوریون شده، و هر کدام از عوارض زیر در حال پیشروی است با پزشک خود تماس بگیرید:

تب بیشتر از 39 درجه

اشکال در خوردن یا نوشیدن

سردرگمی و گیجی

درد شکم

درد و تورم بیضه ها در پسران.1

پینوشتها

1.www.doctoreto.com

2.www.chetor.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 921

به "بیماری اوریون و راه های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری اوریون و راه های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید