تحقق مثلث طلایی دردسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی به وسیله آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش اردکان خبر، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم گرامیداشت روز و هفته جهانی معلولان در خراسان شمالی با بیان اینکه تحقق مثلث طلایی در دسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیرسازی به وسیله آموزش و پرورش استثنایی امکان پذیر است گفت با رویکرد تجمیع خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه 12 مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته به بهره برداری رسیده است که اولین مرکز جامع از این نوع در کشور سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.

تحقق مثلث طلایی دردسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی به وسیله آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در این نشست با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز بنای تمدن یک جامعه را بنیان می نهند گفت: خیرین مدرسه ساز بنای دوری جامعه از رذایل و کانون تحول جامعه را بنیان می نهند و در قلب آموزش و پرورش جای دارند.

وی اضافه کرد: مدرسه واحد تحول است و خیرین کانون تحول جامعه را می سازند. امروز 35 هزار خیر به امر مدرسه سازی مشغول هستند و 30 درصد مدارس عادی و 70 درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیرین احداث شده است.

وی با بیان اینکه خیرین سال گذشته 145 میلیارد تومان به تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی دانش آموزان استثنایی یاری نموده اند گفت: خیرین استان خراسان شمالی سال گذشته یک میلیارد تومان به تامین تجهیزات توان افزایی یاری نموده اند.

جانشین وزیر در طرح راهنمایی با بیان اینکه در ایام کرونا خیرین 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان محروم اهدا کردند، گفت: استان خراسان شمالی از جمله استان های پیشرو در زمینه تامین تجهیزات هوشمند آموزشی است و در امسال 11 میلیارد تومان اعتبار برای تامین این تجهیزات به استان خراسان شمالی اختصاص خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها در کشور احتیاج است، گفت: در دو سال گذشته و با همت خیرین 200 مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا احداث شده است.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که 80درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای درحال توسعه است گفت: در جهان بیش از 100میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود 8میلیون نفر از جمعیت ایران نیز دارای نوعی معلولیت هستند.

حسینی توضیح داد: نام گذاری 12 آذر به عنوان روز جهانی معلولین و هفته ای به نام معلولین برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین است.

وی با تاکید بر اینکه در هفته گرامیداشت معلولین، مثلث طلایی در دسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی را باید به جامعه گوشزد کنیم گفت: نباید از کلمه مناسب سازی برای معلولین استفاده کنیم بلکه باید از دسترسی پذیری استفاده کرد.

وی اضافه کرد: باید جامعه را برای معلولین دسترس پذیر و دوستدار انسان کنیم و این جامعه، جامعه ای عادلانه، در دسترس، فراگیر، بدون خطر، بدون مانع و عاری از هرگونه آسیب و پاک است و یکی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.

معاون وزیر توضیح داد: در هفته معلولین باید برای این نکته متمرکز شویم که معلولیت یک مفهوم اجتماعی یادگیرنده است و مفهوم ذاتی نیست.

وی با بیان اینکه در عرصه تعلیم و تربیت، سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مثلث طلایی در دسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی ایجاد شده است گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم تربیت 150 هزار دانش آموز با احتیاجهای ویژه را در 1700 مدرسه خاص و 21 هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال 70 تا به امروز 18 برابر پوشش تحصیلی در 7 گروه افزایش یافته است.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی بالاترین اندازه پوشش پیش دبستانی در سه سال گذشته را داشته است گفت: با رویکرد تجمیع خدمات به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه 12 مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته به بهره برداری رسیده است و اولین مرکز جامع کشور سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.

وی اضافه کرد: اولین مرکز پیش دبستانی ناتوان ذهنی و مدرنترین سالن ورزشی نیز در استان خراسان شمالی به بهره برداری رسیده است.

حسینی در خاتمه گفت: تمام تجهیزات توانبخشی ورزشی و آموزشی دانش آموزان استثنایی استان خراسان شمالی با 2 میلیارد تومان اعتبار تهیه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1029

به "تحقق مثلث طلایی دردسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی به وسیله آموزش و پرورش استثنایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق مثلث طلایی دردسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی به وسیله آموزش و پرورش استثنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید