جدال نفس گیر جگوار اف تایپ و پورشه 911

به گزارش اردکان خبر، موضوع جالب تر درباره اف تایپ کانورتیبل ، حذف پیشرانه 6 سیلندر سوپرشارژردار بوده و بنابراین تنها نسخه های 4 و 8 سیلندر در دسترس هستند.

جدال نفس گیر جگوار اف تایپ و پورشه 911

به گزارش خبرنگار ، جگوار اف تایپ پیش از این به روزرسانی هایی داشته، اما این بار فرق می نماید. با توجه به طراحی بخش جلوی این خودرو می توانید بگویید جگوار یک خودروی جدید طراحی نموده و در کابین هم تکنولوژی های مدرنی وجود دارد.

دلیل این کار تکامل بی وقفه رقبای جگوار در این کلاس بوده و حتی بعضی رقبا با نسل جدید وارد میدان شده اند. اف تایپ کانورتیبل در سال 2013 عرضه شد و یک سال بعد مدل کوپه رونمایی شد و طراحی جذاب آن نظر های مثبت زیادی را به خود جلب کرد. به همین خاطر به روزرسانی بصری این خودرو نقش مهمی در جذابیت های آن دارد.

موضوع جالب تر درباره این خودرو حذف پیشرانه 6 سیلندر سوپرشارژردار بوده و بنابراین تنها نسخه های 4 و 8 سیلندر در دسترس هستند.

مدلی که ما آنالیز نموده ایم از نوع 8 سیلندر 444 اسبی P450 با سیستم چهار چرخ محرک است. این خودرو به طور مستقیم پورشه 911 کررا 4S را پیش روی خود می بیند. این دو خودرو رقبای سنتی یکدیگر بوده و معمولاً هم رقابت این دو با پیروزی پورشه به خاتمه رسیده است. آیا اف تایپ به روز شده می تواند کفه ترازو را این بار به سمت خود سنگین کند؟!

8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار 444 اسبی

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

P450 فیس لیفت راهی ارزان قیمت برای دست یابی به یک خودروی 8 سیلندر و اسپورت در بازار است. قیمت این خودرو از 69990 پوند آغاز می شود، اما نسخه فرست ادیشن چهار چرخ محرک بهای 80890 پوندی دارد، ولی هنوز هم ارزان تر از پورشه می باشد.

طراحی و مهندسی: اگرچه اف تایپ تغییرات وسیعی را تجربه نموده، اما همانند نسل جدید پورشه 911 خودروی کاملاً جدیدی نیست. این خودرو همچنان از پلتفرم آلومینیومی D6a استفاده نموده و دارای سیستم تعلیق دوبل جناغی، دامپر های تطبیقی و… است.

نام خودرو به قدرت پیشرانه یعنی 444 اسب بخار اشاره دارد. نیروگاه 8 سیلندر اف تایپ گشتاور 580 نیوتون متری داشته و اگرچه قدرت آن با پورشه 911 برابر است، اما گشتاور آن 50 واحد بیشتر می باشد. البته اف علیرغم استفاده از آلومینیوم در ساختار خود 178 کیلوگرم سنگین تر از پورشه می باشد.

نیروی فراوریی هم به وسیله یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به تمامی چرخ ها منتقل می شود. اف تایپ نونوار شده به دیفرانسیل فعال الکترونیکی با راهنمایی گشتاور نیز مجهز شده است تا چابکی بهتری داشته باشد.

جگوار می گوید دینامیک خودرو برای ارائه بهترین پرفورمنس و درگیری حداکثری راننده تنظیم شده است. به همین خاطر سیستم تعلیق، فرمان و ساب فریم همگی بهبود یافته اند.

آنچه که سریعاً خود را نشان می دهد تغییرات طراحی اف تایپ است. چراغ های جلوی پهن و نازک به همراه کاپوتی متفاوت باعث ایجاد نمای تازه ای شده اند. سپر و جلوپنجره نیز دست خوش تغییر شده است. این عظیم ترین تغییر بدنه است، اما چراغ های عقب نیز تفاوت هایی داشته و پانل های بدنه نیز اندکی بازنگری شده اند.

داخل کابین همان طراحی آشنا با تمرکز روی راننده دیده می شود؛ اما تمامی نسخه های اف تایپ فیس لیفت از صفحه نمایش 12.3 اینچی استاندارد سود می برند.

سیستم اطلاعات سرگرمی جگوار از جدیدترین نسخه بوده و ارتباط بهتری با گوشی های هوشمند برقرار می نماید. مدل های فرست ادیشن بر پایه نسخه R دینامیک بنا شده و از تجهیزات زیادی همچون جایگاه های اسپورت و چرمی، کروز کنترل، ناوبری و چراغ های LED برخوردار هستند. کیفیت اف تایپ خوب است، اما به سطح پورشه نمی رسد، زیرا بعضی پلاستیک ها با این بازه قیمتی همخوانی ندارند.

سواری: چیزی که قیمت خودرو را توجیه می نماید پیشرانه آن است. نیروگاه 8 سیلندر جگوار شخصیت خاص خود را داشته و از همان اول صدای متمایزی فراوری نموده و پرفورمنس بالقوه خودرو را به شما یادآوری می نماید.

سیستم اگزوز فعال اف تایپ دارای عملکرد استارت آرام است که باعث می شود همسایه ها در صبح زود از خواب نپرند! این خودرو همچون تمامی محصولات مدرن جهان از فیلتر ذرات استفاده نموده و همچون گذشته غرش نمی نماید.

پیشرانه بسیار ریلکس و بدون استرس حس می شود. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.1 ثانیه ای کاملاً کافی بوده حتی اگر به پای پورشه نرسد. این خودرو در شتاب گیری بین دنده ها پورشه 911 را شکست می دهد که دلیل آن فراوریی است.

سواری خودرو بهتر از قبل بوده و نرم تر است. حتی در بعضی موارد سواری اف تایپ راحت تر از 911 می باشد. همچنین صدای جاده در کابین کمتر از قبل به گوش می رسد. فرمان دقت کمتری در مقایسه با رقیب داشته، اما هنوز هم پاسخ فوق العاده ای به دستورات می دهد. فرمان اف تایپ باعث اعتمادبه نفس راننده شده و ارتباط خوبی با اکسل جلو برقرار می نماید.

فضای بار و کابین: اگرچه چنین موضوعی در یک خودروی اسپورت اولویت اصلی نیست، اما جگوار از نظر فضای بار و کابین به 911 نمی رسد. البته حسگر های پارک و دوربین دنده عقب به صورت استاندارد وجود دارند.

اف تایپ خودرویی دو نفره است، اما فضای بار 336 لیتری آن برای یک مسافرت دونفره کافی به نظر می رسد.

ایمنی: از جمله تجهیزات ایمنی اف تایپ فیس لیفت می توان به ترمز اتوماتیک و دستیار حفظ خودرو بین خطوط و 6 کیسه هوا در نسخه های کوپه اشاره نمود. شما می توانید با سفارش پکیج 450 پوندی به دستیار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و… دست پیدا کنید. هنوز این خودرو توسط یورو انکاپ تست نشده است.

هزینه های مالکیت: پیشرانه 8 سیلندر اف تایپ واضح است که از نظر مصرف سوخت در چه شرایطی خواهد بود. به این ترتیب اگر طی یک سال به طور متوسط 20 هزار کیلومتر از خودرو بهره ببرید بیش از 2800 پوند را صرف هزینه بنزین آن خواهید کرد.

پورشه هم از این نظر تفاوت چندانی ندارد، اما هزینه بنزین آن می تواند حدود 2590 پوند باشد؛ اما اگر سبک رانندگی تیز و اسپورتی داشته باشید مصرف سوخت خودرو ها بیشتر خواهد بود.

نظرات آزمایش نمایندگان: استارت آرام خودرو با انتخاب حالت دینامیک رانندگی از یاد می رود. در این حالت شاهد تیزتر شدن دامپر ها تطبیقی، سنگین شدن فرمان و تغییر پاسخ پدال گاز و گیربکس خواهید بود. حالت های اسپورت، بارانی، یخ و برف نیز وجود دارند.

اگر به دنبال یک خودروی اسپورت با قدرت حدود 450 اسب بخار باشید پورشه 911 همیشه جزو گزینه های انتخابی خواهد بود. این خودرو گران تر از اف تایپ بوده، اما آنالیز دقیق تر هر دو نشان می دهد که رقیب خوبی برای یکدیگر هستند.

طراحی و مهندسی: اولین چیز پیشرانه است. نیروگاه 6 سیلندر 3 لیتری 911 در نسل جدید آن به شدت بهبود یافته و قدرت 444 اسبی دارد. البته این خودرو از دو توربو استفاده نموده و نسبت به پیشرانه پرحجم تر جگوار از حجم کمتری سود برده است.

این توربو ها یاری می نمایند گشتاور 530 نیوتون متری فراوری شود که 50 واحد کمتر از جگوار می باشد.

این قدرت و گشتاور به وسیله گیربکس 8 سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ ها منتقل می شود. یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و سیستم راهنمایی گشتاوری نیز وجود دارد.

دامپر های تطبیقی نیز در نظر گرفته شده که با سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب و مک فرسون در جلو همکاری می نمایند. خودروی حاضر در تست همچنین از سیستم اگزوز اسپورت 1844 پوندی سود برده است. این خودرو همانند اف تایپ از متریال آلومینیومی و سبک وزن برای کاهش وزن خود استفاده نموده و با وزن 1565 کیلویی 178 کیلوگرم سبک تر از رقیب بریتانیایی می باشد.

تجهیزات پورشه هم تقریباً مشابه جگوار بوده و از جمله آن ها می توان به حسگر های پارک، کروز کنترل، جایگاه های اسپورت و چرمی، چراغ های جلوی LED، ناوبری و… اشاره نمود. این خودرو به صورت استاندارد از جایگاه های گرم شونده استفاده می نماید چیزی که در جگوار با پرداخت هزینه بیشتر قابل دسترسی است. البته دوربین دنده عقب استاندارد اف تایپ هم در پورشه یک آپشن 464 پوندی می باشد.

با اینکه 911 به طور قابل توجهی گران تر است، اما خودروی باکیفیت تری می باشد.

سواری: دیگر نکته ای که قیمت بیشتر 911 را توجیه می نماید سواری آن است، زیرا فوق العاده می باشد. پرفورمنس خودرو برجسته است. هر دو خودرو کشش قابل توجهی دارند، اما 911 امن تر حس شده و لانچ کنترل آن نیز باعث ثبت شتاب 3.2 ثانیه ای می شود که برای یک 911 عادی بسیار سریع است.

در دنده های بالاتر 911 کمی نمایدتر از اف تایپ است، زیرا پیشرانه بوست خود را از دست می دهد؛ اما گیربکس این خودرو پاسخگوتر از جگوار بوده و پرفورمنس مورجهانز را سریعاً ارائه می نماید. گیربکس 911 نرم بوده، اما تعویض های سریع تری داشته و در حالت دستی نیز بهتر از جگوار عمل می نماید. در کل ارتباط بهتری بین راننده و خودرو وجود دارد.

فرمان هم این حس را تقویت می نماید، زیرا ارتباطی تر و مستقیم است. فرمان جگوار هم عالی است، اما پورشه چند پله بالاتر قرار داشته و پاسخ بهتر و توازن وزنی مناسب تری دارد. این خودرو از نظر چسبندگی و کنترل بدنه نیز در مرتبه بالایی قرار داشته و بنابراین با سرعت، دقت و پایداری بیشتری می تواند پیچ ها را رد کند.

911 هر از گاهی سفت تر از اف تایپ حس می شود، اما در کل خودروی راحتی است. مشکل عظیم تر این است که صدای لاستیک در 911 بیشتر به کابین راه می یابد.

فضای بار و کابین: میدان دید 911 برای چنین خودروی اسپورتی به طور سورپرایز نماینده ای کاملاً خوب است و این امر در زمان مانور دادن بسیار به راننده یاری می نماید. البته نسل جدید 911 از نظر ابعاد رشد نموده و هم اکنون همانند خودرویی عظیم حس می شود و بنابراین باید به انتخاب فرمان پذیری عقب 1592 پوندی هم فکر کنید.

911 یک خودروی نسبتاً جادار نسبت به ماهیت خود است. در دماغه خودرو فضای 132 لیتری وجود داشته و طراحی 2+2 سنتی آن نیز به یاری افراد می آید. در بخش عقب هم یک فضای 264 لیتری دیگر با تا کردن جایگاه ها به دست می آید که کل فضای بار را به 396 لیتر می رساند.

ایمنی: پورشه به خاطر قابلیت اطمینان و کیفیت خود شناخته شده است. یورو انکاپ هنوز نسل جدید 911 را تست ننموده، اما این خودرو از AEB سود برده و می توانید دستیار حفظ خودرو بین خطوط و پایش نقاط کور را نیز به صورت سفارش انتخاب کنید.

چنین خودرو هایی از نظر بیمه هزینه های بالایی دارند و بنابراین باید چنین چیز هایی را در نظر بگیرید.

هزینه های مالکیت: نگهداری چنین خودرو هایی هزینه بر خواهد بود. جدای از هزینه سوخت بالا باید به فکر افت قیمت نیز باشید. افت قیمت 911 بیشتر از جگوار خواهد بود.

نظرات آزمایش نمایندگان: هم اکنون حتی نسخه های عادی 911 نیز توربو شده اند و پیشرانه های آن ها سروصدای همیشگی را ندارند. وجود فیلتر ذرات بنزین نیز روی صدای فراوریی تأثیر دارد، اما وجود سیستم اگزوز اسپورت باعث می شود شرایط بهتری ایجاد شود.

911 از جنبه های زیادی خیلی خوب است. این خودرو سریع تر از جگوار بوده و در بحث هندلینگ نیز دست برتر را دارد. 911 درگیر نماینده تر و ارتباطی تر است و به همان اندازه نیز راحت می باشد. این خودرو از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی، فضای بار و کابین و استفاده روزمره بسیار خوب عمل نموده و از نظر تکنولوژی نیز فوق العاده است. 911 گران تر بوده، اما پرفورمنس، قابلیت ها و کیفیت آن باعث توجیه چنین فاصله قیمتی ای می شود. 911 هنوز هم پادشاه خودرو های اسپورت است.

اف تایپ به روزرسانی مفیدی داشته است. در نسخه P450 V8 شاهد یکی از ارزان ترین راه ها برای رسیدن به یکی از با شخصیت ترین خودرو های اسپورت هستیم. بهبود های اجرا شده در زمینه تکنولوژی، راحتی و دینامیکی باعث شده جذابیت کلی اف تایپ افزایش یابد، اما این خودرو هنوز هم به خوبی 911 نیست. این خودرو ارزش خوبی در برابر مبلغ پرداختی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 7

به "جدال نفس گیر جگوار اف تایپ و پورشه 911" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال نفس گیر جگوار اف تایپ و پورشه 911"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید