خبرنگاران پنبه کاران گنبدی مراقب آفت کرم غوزه باشند

به گزارش اردکان خبر، گنبدکاووس - خبرنگاران - کارشناس مسوول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس از شیوع آفت کرم غوزه در بعضی مزارع پنبه این شهرستان اطلاع داد و از کشاورزان خواست با پایش مستمر مزارع خود مراقب این آفت بوده و درصورت مشاهده آن، نسبت به مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی اقدام کنند.

خبرنگاران پنبه کاران گنبدی مراقب آفت کرم غوزه باشند

عفت زواری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: سال جاری در گنبدکاووس پنج هزار و 156 هکتار پنبه بهاره و تابستانه کشت شده که تا به امروز پنج هزار و 110 هکتار آن به سطح سبز رسیده است.

وی اضافه نمود: پنبه کاران گنبدی که مزارع آنان به مرحله حساس گل دهی رسیده برای مبارزه با آفت کرم غوزه باید از روش های تلفیقی از جمله استفاده از تله نوری و فرمونی، استفاده از زنبورهای تریکوگراما و براکون، حشره کش B.T و سموم شیمیایی با نظر کارشناسان، مزارع خود را از وجود این آفت پاک کنند.

زواری اضافه نمود: کشاورزان باید برای مقابله با این آفت ضمن پایش مستمر مزرعه خود و درصورت مشاهده آفت با نظر کارشناسان نسبت به مبارزه تلفیقی اقدام کنند زیرا جمعیت این آفت را تنها نمی توان با سموم شیمیایی کنترل کرد.

وی توضیح داد: پنبه کاران می توانند برای تهیه اطلاعات تکمیلی و خرید زنبورهای تریکوگراما و براکون به کلینیک های گیاه پزشکی و مراکز جهادکشاورزی سطح شهرستان گنبدکاووس مراجعه کنند.

کارشناس مسوول حفظ نباتات جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه آفت کرم غوزه پنبه بعضا در مزارع گوجه فرنگی، ذرت، آفتابگردان و دانه روغنی سویا نیز مشاهده می گردد، گفت: کشاورزان در صورت مشاهده پروانه های کرم غوزه که در تله های فرمونی گیر افتاده، باید نسبت به رهاسازی زنبور تریکوگراما اقدام کنند.

زواری اضافه نمود: در صورتی که آفت کرم غوزه پنبه در هنگام اوج تفریخ تخم و ظهور لاروهای آن یعنی سه تا پنج روز پس از پیک پرواز حشرات مشاهده شد باید از حشره کش زیستی B.T آنهم ترجیحا صبح زود یا بعدازظهر استفاده کنند که نتیجه بهتری خواهد داشت.

به گفته وی، جهت کنترل لاروهای سنین سه به بعد، باید زنبورهای براکون در مزرعه رهاسازی گردد.

به گزارش خبرنگاران، کرم غوزه پنبه حشره ای بسیار متنوع از نظر اندازه و رنگ می باشد، حشرات بالغ شب پره هایی با طول حدود 1.5 تا 2 سانتیمتر و عرض بدن با بال های باز حدود 3 تا 4 سانتیمتر هستند، بال ها ترکیبی از رنگ های زرد و خاکستری و قهوه ای همراه با لکه های لوبیایی شکل هستند.

گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و دارا بودن افزون بر 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان های مهم در تولیدات بخش کشاورزی در استان گلستان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 169

به "خبرنگاران پنبه کاران گنبدی مراقب آفت کرم غوزه باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پنبه کاران گنبدی مراقب آفت کرم غوزه باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید