خواص آویشن برای سلامتی

به گزارش اردکان خبر، آویشن یک گیاه بسیار قوی است که در درمان بیماری ها بسیار موثر است و بعلاوه خواص بی نظیری برای سلامت پوست و مو دارد.در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص این گیاه بیشتر آشنا شوید.

خواص آویشن برای سلامتی
آویشن نه تنها یکی از ادویه های محبوب در آشپزی امروزی است، استفاده از آن به عنوان دارویی شفابخش و ضامن سلامت، تاریخچه ای بسیار طولانی دارد. در دوران رم باستان، از این ماده برای جلوگیری از مسمومیت استفاده می شد و اگر کسی دچار مسمومیت می شد، در آب حمامش آویشن می ریختند تا جلوی تأثیرات مخرب مسمومیت را بگیرند. در زمانی که هنوز یخچال وجود نداشت و نگهداری از مواد غذایی سخت بود، آویشن را در پخت غذا استفاده می کردند تا تأثیر مخرب گوشت فاسدشده را کم کند و از بیماری های ناشی از غذاهای ناسالم جلوگیری کند. قبل از این که آنتی بیوتیک های نو به بازار بیایند، برای مداوای زخم ها از روغن آویشن استفاده می شد.

شاید شما قبلا بدون این که متوجه شده باشید از این گیاه دارویی استفاده نموده اید. تیمول، فعال ترین عنصر آویشن، به علت داشتن خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ، در تهیه دهان شویه قدیمی Listerine و پمادهای موضعی مثل vicks VapoRub به کار رفته است. این حقیقت که این مارک های محصولات قدیمی اما نه چندان طبیعی، از تیمول به عنوان جز کلیدی در ترکیب خود استفاده می کردند، مهر تأییدی است بر خواص دارویی غیرقابل انکار این گیاه پرخاصیت.

در ادامه این مقاله در خصوص این گیاه شگفت انگیز و فوق العاده اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهیم که به سادگی در زندگی روزانه شما مورد استفاده قرار می گیرد و تأثیر زیادی بر سلامت تان دارد.

آویشن به طور کلی در بهبود شرایط سیستم ایمنی، دستگاه های تنفسی، گوارشی، عصبی و بخش های دیگر بدن تأثیر بسیاری دارد. زمانی که پای سلامتی به میان می آید، این گیاه مانند یک موتورخانه قوی عمل می نماید.

آویشن در بهبود گلودرد مؤثر استروغن آویشن یکی از قوی ترین ضدمیکروب های طبیعی است که به عنوان دارویی مؤثر در درمان گلودرد استفاده می گردد. روغن آویشن حاوی کارواکرول است. به همین علت یکی از مهم ترین روغن ها برای تسکین گلودرد محسوب می گردد.

در مطالعه ای که به تازگی به وسیله دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لودز در لهستان انجام گرفته، روغن آویشن به 120 گونه مختلف باکتری جداشده از بیماران مبتلا به عفونت های حفره دهان، دستگاه تنفسی، ادراری و تناسلی واکنش نشان داده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد روغنی که از گیاه آویشن گرفته می گردد، فعالیت بسیار قوی در برابر تمامی سویه های بالینی دارد. این روغن حتی بر روی سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک، اثر بسیار خوبی دارد. دفعه بعد که گلودرد داشتید، حتما مقداری آویشن به سوپ خود بیفزایید و چای آویشن بنوشید زیرا که تسکین دهنده درد و ازبین برنده میکروب است.

باعث کاهش فشار خون و کلسترول می گرددمصرف آویشن منجر به فراوری موادی می گردد که ضد فشار خون هستند. به همین علت این گیاه فوق العاده، انتخاب مناسبی برای کسانی است که از علائم فشار خون بالا رنج می برند. مطالعه ای که به تازگی روی حیوانات صورت گرفته، نشان داده که عصاره آویشن می تواند ضربان قلب افرادی را که فشار خون بالا دارند، کاهش دهد.این پژوهش هم چنین نشان داده است که در اثر مصرف آویشن، سطح کلسترول خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد (لیپوپروتئین کم چگالی) نیز کاهش یافته است؛ این درحالی است که هم زمان سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین پرچگالی) افزایش یافته است. به جای این که به غذا بیش از میزان نمک اضافه کنید، گیاهان و ادویه جات مفیدتر مثل آویشن را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید.1

آویشن جلوی تعریق زیاد پاها را می گیردآویشن یک دئودورانت یا بو گیر طبیعی و فوق العاده موثر محسوب می گردد.

50 گرم آویشن خشک را در دو لیتر آب ریخته و بجوشانید. سپس در ظرف را بگذارید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید محلول به مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و داخل تشت یا وان حمام بریزید. به مدت 10 دقیقه پاهایتان را در این محلول قرار دهید.

آویشن برای متوقف کردن سرفهروغن آویشن که از برگهای آن به دست می آید اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می گردد. در یک مطالعه ترکیبی از برگهای آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد یاری نموده است.

دفعه بعد که با سرفه یا گلودرد روبرو هستید ، نوشیدن چای آویشن را امتحان کنید.

آویشن و نفخ معدهآویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه ای است که می تواند به هضم غذا یاری کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن بهره ببرید.

مقداری برگ خشک آویشن را در یک فنجان بریزید و با آب جوش پُر کنید. در فنجان را ببندید و اجازه دهید که به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. بعد از دو وعده اصلی، یک فنجان از این جوشانده میل کنید. این دوره درمانی را بیش از 3 هفته ادامه ندهید.

آویشن و تقویت سیستم ایمنی بدندریافت همه ویتامین هایی که بدن شما هر روز به آن احتیاج دارد می تواند چالش برانگیز باشد. خوشبختانه ، آویشن سرشار از ویتامین C است و بعلاوه منبع خوبی برای ویتامین A است. اگر احساس سرما خوردگی کردید ، آویشن می تواند به شما در بازگشت به سلامتی شما یاری کند. یکی دیگر از مزایای سلامتی آویشن: منبع خوبی از مس ، فیبر ، آهن و منگنز است.

آویشن سلامت قلب را ارتقا می بخشدفشار خون و کلسترول هر دو در سلامت قلب نقش بسزایی دارند. آویشن حاوی مواد مغذی است که از فشار خون طبیعی و سطح کلسترول پشتیبانی می نماید.

آویشن و درمان آفت و بوی بد دهانآویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می توان از آن برای درمان آفت ها و التهاب لثه و بعلاوه برای خاتمه دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای خوری آویشن را در آن ریخته و به مدت 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و روزانه چند بار غرغره کنید.

آویشن برای مقابله با برونشیت، آنژین، سینوزیت و گریپآویشن برای مقابله با عفونت های مجاری تنفسی فوق العاده است. این گیاه شگفت انگیز باعث تعریق بیشتر می گردد و همین امر تب را کاهش می دهد. آویشن با سرماخوردگی مقابله نموده و ضد اسپاسم است برای همین سرفه را از بین می برد.

برای مقابله با سرفه یک مشت آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف نموده و با عسل شیرین کنید. هر دو ساعت یک بار یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید که این دوره درمانی را نباید بیش از 3 هفته دنبال کنید.2

درمان آکنهآویشن دارای خواص ضد باکتری فوق العاده ای است و برای مبارزه با باکتری های که باعث آکنه در پوست میگردد مفید است. آویشن اغلب به عنوان یک ماده در کرم های آکنه و شستشوی صورت استفاده میشوند.

حفظ سلامت پوست از خواص آویشنآویشن با از بین بردن باکتری های که باعث ایجاد مسائل پوستی مختلف میشوند ، در حفظ سلامت پوست یاری میکنند.روغن آویشن را میتوان با آب رقیق کرد و به عنوان یک تونر پوستی استفاده کرد.این یک تونر پوستی ملایم است و میتوان برای انواع پوست ها استفاده کرد.

تحریک رشد مو با آویشنمواد مغذی موجود در آویشن به فولیکول های مو برای رشد یاری میکند.گردش خون کف سر را افزایش میدهد.مخلوط روغن زیتون و روغن آویشن را به پوست سر بمالید که باعث رشد مو و سالم تر شدن براقی موها میگردد.

درمان ریزش مو با آویشناستفاده از روغن آویشن به تنهایی یا با سایر مواد دیگر میتواند موهای شما را ضخیم و درخشان کند و از ریزش آن نیز جلوگیری کند.

درمان شوره سر با آویشنبا توجه به خواص ضد باکتریایی ، میتواند پوست سر را تمیز کند و در درمان شوره سر موثر میباشد.این گیاه اغلب به عنوان یک عنصر در شامپو یا نرم کننده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

گفتنی است که 2 گونه اصلی آویشن قرمز و سفید وجود دارد.استفاده بیش از حد از نوع قرمز آن باعث تحریک پوست سر میگردد. پس توصیه میگردد که از نوع سفید آن بهره ببرید.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.beytoote.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 917

به "خواص آویشن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص آویشن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید