خودروسازان آلایندگی فراوری می نمایند، مردم جریمه می شوند!

به گزارش اردکان خبر، بر اساس قانون تازه مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودروها بر اساس رتبه بندی انرژی که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده، مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.

خودروسازان آلایندگی فراوری می نمایند، مردم جریمه می شوند!

این دسته از مالیات مانند سایر مالیات ها، در آیین نامه های مالیاتی اندازه مشخصی را برای دریافت آن در نظر گرفته اند و اشخاص مشمول پرداخت این دسته از مالیات موظف اند در موعد معین شده آن را پرداخت نمایند. مالیات سبز در برترین شرایط به اندازه 1 درصد از اندازه فروش و عایدی حاصل از فرآیند فراوری بعد از کسر تمامی هزینه ها پرداخت می گردد.

این نرخ از مالیات بر اساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا 5 درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می گردد. بعلاوه طبق ماده 30 قانون نو مالیات بر ارزش اضافه نموده، انتقال سند خودرو از کارخانه فراورینماینده به خریداران مشمول مالیات می گردد. البته هرچند این مالیات را خودروساز وصول می نماید، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و درنهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.

پیگیری ها نشان می دهد که بحث مالیات سبز که از 13 دی سال جاری مطرح شده و به عنوان عوارض دریافت می گردد، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است. این آلایندگی را سازمان ملی استاندارد معین می نماید.

دولت باید بعد از دریافت این نوع مالیات آن را در جهت پیشرفت و ارتقای محیط زیست و فناوری های مرتبط به آن هزینه کند تا در یک فرایند سامان دهی شده و برنامه ریزی شده، محیط زیست سالم و تمیز باقی بماند. متأسفانه کشورها به خصوص دنیا سومی ها دریافتی این دسته از مالیات را در امورات دیگر صرف می نمایند و بخش عمده ای از آن صرف بازسازی محیط زیست نمی گردد.

نکته ای که در این جا وجود دارد، این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت و پس از آن به حساب دولت واریز می نمایند؛ به عنوان مثال در یکی از برنامه های فروش فوق العاده اخیر شرکت خودروساز برای خودرویی مثل پارس سال، حدود 4 میلیون تومان مالیات نو لحاظ نموده است. این مالیات پیش از این وصول نمی شد.

نوترین آگهی های خودرو

آنالیز قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده نشان می دهد که خودروهایی که به فرض در رده انرژی E قرار گیرند، مشمول 2 درصد عوارض هستند. بعلاوه براساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده نیز 1 درصد مالیات نقل وانتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد.

به این ترتیب از تاریخ اجرای قانون یادشده، مردم باید نسبت به پرداخت مالیات نقل وانتقال به نرخ 1 درصد برای انواع خودروهای فراوری داخل و 2 درصد برای انواع خودروهای وارداتی اقدام نمایند. بر این اساس از خودرویی مثل پژو پارس با قیمت مصوب 165 میلیون تومان، حدود 4 میلیون تومان مالیات نو (در مجموع 2 درصد عوارض و 1 درصد مالیات نقل و انتقال) وصول خواهد شد.

سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران، درمورد وضع مالیات سبز بر خرید خودرو که با آلاینده تر شدن خودرو ها اندازه آن بیشتر می گردد، اظهار کرد: مالیات باید وسیله ای برای رسیدن به یک هدف که در اینجا هوای پاک است باشد. امروز همه از محصولات خودروسازی ها ناراضی هستند و آلودگی زیادی هم ایجاد می نمایند؛ برای مثال وانت نیسان هایی که فراوری می گردد، آلایندگی بسیار زیادی دارند، اما متأسفانه در این طرح مصرف نماینده مجبور به پرداخت مالیات می گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: سؤال این است که حتی اگر مصرف نمایندگان هم این مالیات را بپردازند، قرار است عایدی حاصل از آن در کجا هزینه گردد؟ کجا قرار است سرمایه گذاری صورت بگیرد که آلودگی خودروهای ما به کمترین حد برسد؟ در بقیه کشورها خودروهای هیبریدی فراوری می نمایند که گاهی آلایندگی آنها صفر است. به نظر می رسد اینگونه برنامه ریزی ها وجود ندارد، هدف فقط کسب عایدی است. در واقع هدف اصلی گم شده است.

آگهی های خرید و فروش خودرو

***

شما می توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1159

به "خودروسازان آلایندگی فراوری می نمایند، مردم جریمه می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازان آلایندگی فراوری می نمایند، مردم جریمه می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید