راه های تیز کردن قیچی در خانه

به گزارش اردکان خبر، هر یک از ما، در خانه وسایلی مانند چاقو و قیچی داریم که اغلب هم کاربردهای فراوانی دارند. مثلاً انواع قیچی ها راداریم: قیچی خیاطی، قیچی آشپزی، قیچی باغبانی و… به هرحال، در منزل گاهی اوقات به هنگام استفاده از انواع چاقو و قیچی متوجه می شویم که قیچی یا چاقوی ما مانند قبل تیز نیست. بعضی خانم ها فکر می نمایند، شاید عمر مفید این وسایل به انتها رسیده است و باید به فکر خرید قیچی و یا چاقوی جدید باشند؛ اما بعضی دیگر از خانم ها و یا آقایان به فکر تیز کردن دوباره این گونه وسایل می افتند و دست به کار می شوند. باید دانست که روش های تیز کردن قیچی، بسیار متعدد است.

راه های تیز کردن قیچی در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در داخل منزل می توان از این شیوه ها استفاده کرد و بدون صرف هزینه های بالا قیچی ها را تیز کرد. در این مطلب سعی نموده ایم تا روش هایی ویژه برای شما ارائه دهیم تا بتوانید قیچی ها و حتی چاقوهای خود را نیز در منزلتان تیز کنید.

روش های تیز کردن قیچی

روش های زیادی برای تیز کردن چاقو و قیچی در منزل وجود دارد که با انجام دادن آن ها می توانید قیچی و چاقو تیز داشته باشید. ما در ادامه به آموزش این روش ها می پردازیم.

1. تیز کردن با استفاده از سنگ چاقوتیزکن

آهن چاقوتیزکن از جنس اکسید آلومینیوم است و می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای تیز کردن قیچی ها باشد. برای تیز کردن قیچی خود با استفاده از سنگ چاقوتیزکن، باید حسابی مراقب باشید. چراکه این کار بسیار خطرناک است. برای انجام دادن این کار ابتدا قیچی را محکم در دستان خود بگیرید به طوری که نوک تیغه ها به سمت پایین باشد. تیغه ها را از هم بازکنید و سنگ چاقوتیزکن را به آرامی روی تیغه قیچی بکشید. این کار را چند دقیقه تکرار کنید تا قیچی شما حسابی تیز گردد. دقت داشته باشید که بعد از انجام دادن این کارها، براده هایی روی تیغه قیچی باقی می ماند. باید این براده ها را از روی تیغه قیچی از طریق یک سنباده نرم پاک کنید. اگر این براده ها را از روی تیغه قیچی یا چاقوی خود پاک نکنید، قیچی یا چاقوی شما به مرورزمان زنگ می زند.

2. تیز کردن قیچی یا چاقو با استفاده از شیشه

برای تیز کردن قیچی خود با استفاده از شیشه، می توانید از یک لیوان شیشه ای بهره ببرید. دقت کنید لیوانی که انتخاب می کنید، قدیمی و بدون استفاده باشد. همچنین می توانید از بطری های شیشه ای نیز بهره ببرید. قیچی را مانند روش قبل در دستانتان بگیرید و لیوان یا بطری شیشه ای را به آرامی در امتداد تیغه ها بکشید. این کار را انقدر تکرار کنید تا مطمئن شوید قیچی شما به خوبی تیز شده است. نکته ای که باید در این مرحله به آن دقت کنید این است که نباید ظرف شیشه ای را بیش ازحد بر روی تیغه قیچی خود فشار دهید چراکه ممکن است ظرف بشکند و به دست شما آسیب برساند. نکته دیگر که باید رعایت کنید این است که در هنگام تیز کردن قیچی با استفاده از لیوان شیشه ای، پارچه ای زیر خود پهن کنید تاخورده های شیشه، در فضای خانه پخش نگردد.

3. تیز کردن قیچی یا چاقو با سمباده

برای این کار، یک سمباده مناسب انتخاب کنید. سمباده ای که نه خیلی نرم باشد و نه خیلی زبر. باید سمباده ای را انتخاب کنید که بتواند از روی قیچی شما لایه بردارد و ضمناً به قیچی شما خط نیندازد. سنباده را در امتداد تیغه ها بکشید تا تیغه ها حسابی تیز شوند. در آخر از یک سمباده نرم تر بهره ببرید و براده های به جامانده بر روی تیغه قیچی خود را پاک کنید. به این وسیله از زنگ زدن زودهنگام قیچی و چاقوی خود جلوگیری کنید.

4. تیز کردن قیچی و چاقو از طریق فویل های آلومینیومی

گاهی قیچی شما نسبت به قیچی های معمولی، از ظرافت بیشتری برخوردار است. قیچی های خیاطی و قیچی های کاردستی، ازجمله این نوع قیچی ها هستند. این نوع قیچی ها را باید، با استفاده از یک ورق فویل آلومینیوم، تیز کرد. برای این کار، یک ورق فویل ضخیم انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ورق فویل هرچه ضخیم تر باشد، میزان تیزی قیچی شما بیشتر می گردد. فویل ضخیم را چند بار تا بزنید. قیچی را به شکل ذکرشده در دستانتان بگیرید و فویل را به دقت بر روی تیغه قیچی بکشید. هر بار که احساس کردید لایه روی فویل، خراب شده است، می توانید فویل را از محل دیگری تا بزنید و به کار خود ادامه دهید.

5. تیز کردن قیچی از طریق یک چاقو دیگر

برای این کار یک چاقوی تیز و ضخیم انتخاب کنید. معمولاً چاقوی آشپزخانه برای این کار مناسب است. تیغه های قیچی را از هم بازکنید، نوک آن را بر روی زمین قرار دهید و آن را محکم نگه دارید. سپس چاقوی تیز را با دست دیگرتان بگیرید و آن را به صورت عمودی بر روی تیغه قیچی خود بکشید. این کار را در امتداد تیغه قیچی انجام دهید. این روش نیز می تواند قیچی شما را تا حدودی تیز کند ولی باید دقت داشته باشید که این کار خیلی خطرناک است و در انجام آن باید حوصله به خرج داد.

6. تیز کردن قیچی با پیچ گوشتی

برای تیز کردن لبه های قیچی می توانید از یک پیچ گوشتی که سالم و بدون زدگی باشد بهره ببرید. برای این کار با یکدست پیچ گوشتی را نگه دارید و با دست دیگر قیچی را بازکنید و قسمت میانی پیچ گوشتی را در انتهای دو لبه قیچی قرار دهید. حال باکمی فشار قیچی را ببندید تا لبه ها بر روی بدنه پیچ گوشتی تا نوک قیچی حرکت نمایند. این کار را چندین بار تکرار کنید تا قیچی به خوبی تیز گردد.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 218

به "راه های تیز کردن قیچی در خانه" امتیاز دهید

1 کاربر به "راه های تیز کردن قیچی در خانه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های تیز کردن قیچی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید