رخنه کسری بودجه و ناترازی بانک ها در بازار مسکن

به گزارش اردکان خبر، از میانه سال 1396 که در نتیجه کسری بودجه دولت و ناترازی بانک ها، تنور تورم داغ شد، بخش بزرگی از نقدینگی برای درامان ماندن از تبعات تورم به سمت بازار زمین و مسکن کوچ کرد که نتیجه آن جهش بی سابقه قیمت ها در این بازار بود.

رخنه کسری بودجه و ناترازی بانک ها در بازار مسکن

به گزارش خبرنگاران، بازار مسکن و به ویژه زمین مسکونی، یکی از سنتی ترین و البته مجذوب کننده ترین بازارها برای نقدینگی های خرد و کلان ریالی است که در دوره اخیر تنش مالی نیز میزبان حجم انبوهی از سرمایه گذاری ها بوده است.

آنالیز تحولات بازارهای مسکن و زمین مسکونی یا ساختمان های کلنگی در شهر تهران نشان می دهد در پاییز 1396 و در زمان شروع موج تورمی، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان و هر مترمربع زمین مسکونی در یک محدوده قرار داشته است؛ اما به مرور زمان شتاب رشد قیمت زمین بیشتر شده و در پاییز 1400، میانگین قیمت زمین مسکونی در شهر تهران به 1.5 برابر قیمت آپارتمان رسیده است.

با توجه به اینکه زمین اصلی ترین نهاده فراوری مسکن محسوب می گردد و سهم آن از قیمت تمام شده مسکن به خصوص در منطقه ها گران قیمت تا 90 درصد نیز می رسد، متورم شدن این بازار عملاً به تورم سنگین بازار مسکن دامن می زند؛ اتفاقی که در امسال و در رکود تورمی بازار مسکن مشهود است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1239

به "رخنه کسری بودجه و ناترازی بانک ها در بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رخنه کسری بودجه و ناترازی بانک ها در بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید