فراری F80 قوی ترین و گران ترین مدل فراوری انبوه فراری؛ نهایت توان مهندسی
به گزارش اردکان خبر، فراری F80 با ترکیب مهندسی پیشرفته و طراحی مدرن، همزمان که به گروه خودرویی Big Five این برند پیوسته، به عنوان نماد نهایت توانایی این خودروساز ایتالیایی معرفی شده است. این ابرخودرو با پیشرانه هیبریدی و قدرتی بی نظیر، می خواهد رقبای سرسختی را در دنیای خودروهای لوکس و اسپرت به چالش بکشد.
خبرنگاران - الهام زهره وند: فراری با معرفی فراری F80 اعلام نموده، که این مدل نو نماد نهایت توانایی مهندسی این خودروساز ایتالیایی است. این خودرو به تازگی در کارخانه فراری در مارانلو رونمایی شد و به جمع پنج خودروی برتر تاریخ این برند پیوست. گروهی که به عنوان Big Five شناخته می گردد و شامل مدل های 288 GTO (1984)، F40 (1987)، F50 (1995)، انزو (2002) و لافِراری (2013) است.
فراری F80 به یک پیشرانه هیبریدی مجهز است که شامل یک موتور V6 توئین توربوشارژ 3.0 لیتری و سه موتور الکتریکی است. این موتورها در مجموع 1200 اسب بخار قدرت فراوری می نمایند. موتور بنزینی براساس نمونه ای طراحی شده است که سال گذشته در مسابقات 24 ساعته لمانز فراری را به پیروزی رساند. فناوری موتورهای الکتریکی نیز قرار است سال آینده در اولین مدل کاملا الکتریکی فراری استفاده گردد. این خودرو می تواند از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در کمی بیش از دو ثانیه طی کند و به بیشینه سرعت 350 کیلومتر در ساعت برسد.
همان طور که در خصوص سوپرکارهای فراری پیش از F80 همواره وجود داشته، پیشرانه این خودرو براساس برترین فناوری در دنیای موتوراسپرت طراحی شد است. مدل های GTO و F40 به موتور توربوشارژ V8 مجهز بودند، زیرا خودروهای فرمول یک در دهه 1980 از موتورهای توربوشارژ استفاده می کردند. امروزه، در هر دو بخش فرمول یک و مسابقات استقامت جهانی (WEC)، پیشرانه ها شامل موتورهای V6 با احتراق داخلی (ICE) و یک سیستم هیبریدی 800 ولتی هستند. بنابراین، انتقال این ساختار - که همان ساختاری است که در 499P استفاده شده، و دو پیروزی متوالی را در 24 ساعت لمانز به دست آورده است - به F80 کاملا طبیعی بود.
بدنه و سایر اجزای شاسی F80 با استفاده از رویکرد چند ماده ای پیشرفته است. به طوری که برای هر منطقه ویژه، برترین ماده مناسب انتخاب شده است. بدنه و سقف از فیبر کربن و سایر کامپوزیت ها ساخته شده است. زیرشاسی های جلو و عقب از آلومینیوم ساخته شده اند و با پیچ های تیتانیوم به بدنه متصل می شوند. در عقب، یک زیرشاسی اضافی از آلومینیوم وجود دارد که به زیرشاسی اصلی عقب با پیچ متصل شده، و برای نگهداری باتری طراحی شده است.
طراحی این خودرو به وسیله فلاویو مانزونی اجرا شده است که در آن از مدل های نمادینی مانند F40 و انزو الهام گرفته است، اما با ظاهری مدرن و پیشرفته که هیچ شباهتی به مدل های پیشین ندارد. F80 از فناوری های مسابقات فرمول یک استفاده نموده است تا مقاومت در برابر هوا به کمترین میزان برسد. و بتواند در سرعت 250 کیلومتر در ساعت نیروی داون فورسی برابر با هزار کیلوگرم فراوری کند که پایداری خودرو را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.
در طراحی داخلی F80، صندلی راننده، کمی جلوتر و با زاویه، نسبت به صندلی سرنشین قرار گرفته است تا فضای بیشتری ایجاد گردد. صندلی سرنشین به علت کاهش وزن ثابت است. برای راننده، بیشتر کنترل های اصلی خودرو از جمله دکمه های روشن و خاموش روی فرمان قرار دارند. آینه عقب نیز با یک نمایشگر جایگزین شده است. این خودرو به دو نمایشگر روی داشبورد مجهز است و امکانِ سفارش نمایشگر سوم برای سرنشین کناری نیز وجود دارد.
قیمت F80 اعلام نشده است، اما گزارش ها حاکی از آن است که قیمت پایه آن 3.6 میلیون یورو (حدود 3.95 میلیون دلار) خواهد بود که آن را به گران ترین مدل فراوری انبوه فراری تبدیل می نماید. فراری میخواهد 799 دستگاه از این مدل را فراوری کند. فروش آن، بین سال های 2025 تا 2027 عایدی زیادی را برای این شرکت به همراه خواهد داشت.
رقبای اصلی این خودرو شامل مک لارن W1 با 1275 اسب بخار قدرت، مدل وان از مرسدس AMG و کانسپت میشن ایکس از پورشه هستند که به زودی به رقابت با فراری F80 خواهند پرداخت.
منبع: بیت ران