فضانوردان اعزام 63 از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند

به گزارش اردکان خبر، سه خدمه ایستگاه فضایی بین المللی امروز صبح با کپسول MS-16 سایوز به زمین بازگشتند تا مأموریت اعزام 63 به این آزمایشگاه مداری زمین را با موفقیت به سرانجام برسانند.

فضانوردان اعزام 63 از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند

صبح امروز در ساعت 06:24 به وقت تهران (22:54 منطقه زمانی شرقی) کپسول سایوز (Soyuz) به وسیله یک موشک فرود و یک چتر نجات پیروز شد بر روی زمین فرد بیاید تا فضانوردان اکسپدیشن 63 (Expedition 63) کریس کسیدی (Chris Cassidy)، آناتولی ایوانیشین (Anatoly Ivanishin) و ایوان واگنر (Ivan Vagner) را پس از 196 روز کار و اقامت در فضا و 3136 بار چرخش دور زمین، به خانه بازگرداند.

پیش از جدایش از ایستگاه فضایی بین المللی، کریس کسیدی فرمانده پیشین ایستگاه، این مسؤولیت را به سرگی ریژیکوف (Sergey Ryzhikov) سپرد که چند روز پیش همراه سرگی سورچکوف (Sergey Kud-Sverchkov) و کاتلین روبینز (Kate Rubins) از ناسا، با پرتاب Soyuz MS-17 و برای مأموریت اعزام 64 به این ایستگاه پیوسته بودند.

در مأموریت بازگشت امروز صبح، دریچه ایستگاه فضایی بین المللی در ساعت 23:54 به وقت تهران (16:24 منطقه زمانی شرقی) بسته شد تا عملیات آماده سازی کپسول سایوز و خدمه برای بازگشت شروع شود. جدایش از ایستگاه در ساعت 03:02 (19:32 منطقه زمانی شرقی) انجام شد و با آتش های جدایش دو مرحله ای پیروز شد از ایستگاه فاصله بگیرد.

با انجام آتش انتقال مداری، ورود به جو زمین در ازتفاع 99.6 کیلومتری شروع شد تا پس از گذر از تجربه حداکثر شتاب گرانش (G) و بعلاوه فاز پلاسمای جلوی فضاپیما و در نتیجه قطع ارتباط با زمین، در ارتفاع تقریبا 34 کیلومتری ارتباط با مرکز کنترل دوباره بازیابی شود.

دو دقیقه پس از خروج از حالت پلاسما و در ارتفاع 10.4 کیلومتری سایوز چترهای خود را طی چندین مرحله باز کرد تا سرعت خود را کاهش داده و طی 15 دقیقه به سطح زمین برسد. استفاده از چند مرحله چتر به سایوز امکان داد تا با زاویه 30 درجه به نزدیکی زمین برسد تا موجب کاهش گرمای شدید ناشی از ورود به جو شود.

پس از فرود در خاک قزاقستان و خروج سلامت از کپسول، خدمه با یاری هلیکوپترهای روسی به مقر بازیابی در قراغندی (Karaganda) قزاقستان برده شدند. در آنجا کریس کسیدی با هواپیمای ناسا به هوستون بازمی شود و ایوانیشین و واگنر با هواپیمای مرکز آموزش فضایی گاگارین به شهرک ستاره ها (Star City) در روسیه باز خواهند گشت.

با بازگشت فضانوردان مأموریت اعزام 63 از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین، کسیدی سومین مأموریت خود را به خاتمه رساند و در مجموعه 378 روز را در فضا گذرانده است. ایوانیشین با 476 روز مجموع اقامت در فضا سومین پرواز خود را کامل کرد و واگنر که نخستین پرواز فضایی خود را تجربه می کرد پس از 196 روز به زمین بازگشت.

این فضانوردان طی مأموریت خود در فضا روزهای بسیار پرکاری را سپری نموده بودند. راهپیمایی فضایی، میزبانی از نخستین فضانوردان کپسول سرنشین دار دراگون اسپیس ایکس در پرتاب آزمایشی، ردیابی و مسدود کردن نشت هوای ایستگاه فضایی بین المللی، دریافت محموله های ارسالی به ایستگاه، پیش بردن آزمایش های علمی و البته گرفتن عکس هایی چشمگیر از زمین و آسمان، از جمله عکس خلیج فارس در شب، تنها بخشی از فعالیت هایی است که در این مأموریت صورت گرفت.

اکنون سه فضانورد اعزام 64 که در ایستگاه ساکن هستند و تازه چند روزی را در ایستگاه فضایی بین المللی گذرانده اند، خود را برای ادامه این جهت که شامل انجام دو راهپیمایی فضایی و میزبانی از فضانوردان نخستین مأموریت عملیاتی سرنشین دار دراگون اسپیس ایکس آماده می نمایند.

عکس کاور: نمای پخش شده از مراحل فرود کپسول سایوز بر روی زمین در مأموریت امروز

Credit: NASA/Roscosmos

منابع: NASA, NASA Space Flight

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 825

به "فضانوردان اعزام 63 از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضانوردان اعزام 63 از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید