قانون تخفیف شهریه به دانشجویان پژوهشگر فقط روی کاغذ است ، وام پژوهش از 5 تا 30 میلیون تومان چه مسئله ای را می تواند حل نماید؟!

به گزارش اردکان خبر، دبیرکل انجمن های علمی دانشگاه آزاد استان کرمان گفت: اگر مقداری از کار های پژوهشی حمایت کنیم و به پای درد و دل پژوهشگران بنشینیم از فرار مغز ها تا حدی می توانیم جلوگیری کنیم.

قانون تخفیف شهریه به دانشجویان پژوهشگر فقط روی کاغذ است ، وام پژوهش از 5 تا 30 میلیون تومان چه مسئله ای را می تواند حل نماید؟!

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، فربد رفیعی با انتقاد از بها ندادن به انجمن های علمی و در ادامه با اشاره به مسائل پژوهشگران گفت: با توجه به تحریم ایران، پژوهشگران ما در سایت های معتبر جهان مثل مجله ISI نمی توانند مقالات خود را مستقیم چاپ کنند و باید با شخص ثانی در کشور دیگر، شریک شده و نام ما که پژوهشگر اصلی آن مقاله هستیم، به عنوان نفر دوم مقاله نوشته شود.

وی، سوال، مرور پیشینه پژوهش، گردآوری اطلاعات، ساماندهی آماری، نتایج پژوهش را از جمله مراحل یک کار پژوهشی برشمرد و ادامه داد: متاسفانه دانشگاه های ما اصلا پژوهش محور نیستند، ضمن آنکه دانشجویان تمایلی به این کارها ندارند.

دبیرکل انجمن های علمی دانشگاه آزاد استان کرمان در پاسخ به این سوال که فرصت شغلی و بازار کار پژوهشگران چگونه است؟ به ایسنا گفت: در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، تحقیق و پژوهش به عنوان یک شغل مجزا کمتر شناخته می شود درحالی که در کشورهای اروپایی و پیشرفته پژوهشگران نه تنها مستقل کار می کنند و شغل برای آنها محسوب می شود بلکه اهمیت و ارزش بسیار بالایی از لحاظ شغلی، وجهه اجتماعی و درآمد نسبت به میانگین مشاغل دیگر در جامعه برخوردار هستند.

وی افزود: متاسفانه در ایران پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی فقط در دانشگاه ها و آن هم بیشتر در دانشگاه های با بودجه های خاص و دانشگاه های دولتی خاص با حضور دانشجویان و اساتید انجام می شود و 99 درصد این پژوهش ها در راستای انجام سرانجام نامه مقاطع ارشد و دکتر است البته تعداد خیلی کمی از این تحقیقات به سفارش شرکت ها و سازمان ها صورت می گیرد.

رفیعی تبریزی با تاکید برآنکه ارتباط صنعت و دانشگاه محدود به انجام کارآموزی و سرانجام نامه است، شرح داد: فرصت بسیار بزرگی است که دانشجویان در قالب کارورزی، کارآموزی و تحقیق و پژوهش یک کار بزرگ با هزینه بسیار کم و با استفاده از امکانات بسیار در دسترس مانند بسیاری از کشورها انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه صنایع و شرکت های ما، به دانشجویان اعتماد ندارند؛ همچنین دانشجویان و دانشگاه ها نیز میل و رغبت لازم را ندارند.

دبیر انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد کرمان، تولید محصولات از طریق انجمن های علمی را یک گام رو به جلو در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: فروشگاه محصولات دانش بنیان کار خوب انجمن های علمی است و از محصولات مربوط به بیماری کرونا در دو سال گذشته استقبال خوبی شده است.

وی با بیان اینکه شخصیت های مختلف می توانند در حوزه پژوهش کار کنند، اظهار کرد: پژوهشگر باید ریسک پذیر و مصمم باشد ضمن آنکه شکست ها او را ناامید نکند.

رفیعی تبریزی داشتن نگاه کنجکاوانه و موشکافانه را رمز موفقیت پژوهشگر دانست و گفت: پژوهشگر باید فکر پرسشگر داشته باشد.

وی با تبیین کارهایی که انجمن های علمی در جهت رفع مسائل جامعه می توانند انجام دهند، پرداخت و مطرح نمود: دانشگاه آزاد استان کرمان در حال حاضر 12 انجمن علمی در رشته های فنی، علوم پایه و علوم انسانی فعال دارد.

دبیرکل انجمن های علمی دانشگاه آزاد استان کرمان با اشاره به شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس های درس و فواید آن، اظهار کرد: دانشجویان در این دوران ترغیب شده و در دوره های که انجمن های علمی برگزار می کنند، شرکت می کنند.

وی از تفاوت فعالیت در انجمن های علمی با دیگر مجموعه های داوطلبانه سخن به میان آورد و گفت: تجربه انجمن علمی، افراد را در حوزه های تخصصی و علمی در رشته در حال تحصیلشان یا شغلشان کارآزموده می کند و در این صورت نسبت به هم دوران خودش چند گام جلوتر خواهد بود.

رفیعی تبریزی گفت: متاسفانه استفاده از بودجه علمی انجمن ها بسیار سخت است و از مسئولین استانی خواستار همکاری لازم برای تسهیل کارهای انجمن های علمی هستیم و با کوچکترین اقدامات می توانند کار پژوهشگری را در استان ترویج دهند. متاسفانه چندین طرح سراغ دارم که به دلیل نبود حمایت مالی نیمه راه رها شده اند.

وی از تشکیل سرای نوآوری از طریق معاونت فناوری دانشگاه آزاد در این دانشگاه خبر داد و مطرح نمود: متاسفانه از قشر پژوهشگر دانشجو حمایت لازم صورت نمی گیرد و بسیاری از طرح های دانشجویان در قالب مقاله به صورت سی دی به خارج از کشور، ارسال می شود.

دبیرکل انجمن های علمی دانشگاه آزاد استان کرمان به ایسنا گفت: یکی از مهمترین دغدغه های دانشجوی پژوهشگر، خدمت سربازی است و اگر دانشجویی بخواهد سرباز فناوری در یک شرکت شود باید از هفت خوان رستم عبور کند. همچنین وام پنج میلیون تومانی(وام پژوهش از پنج میلیون تا سی میلیون تومان است) پژوهشی چه مسئله ای را می تواند حل نماید؟ بیشتر پژوهشگران با هزینه مالی خود کار پژوهشی انجام می دهند.

رفیعی تبریزی افزود: گرفتن وام پژوهشی از دانشگاه ها بسیار سخت است و قانون تخفیف شهریه به دانشجویان پژوهشگر نیز فقط روی کاغذ است و تا به امروز اعمال نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: افرادی در کشور وجود دارند که قصد رفتن از ایران ندارند ولی ما با نامهربانی های زیادی روبرو هستیم و حمایت ها در قالب یک لوح تقدیر خلاصه شده است.

دبیر انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد کرمان گفت: شرکت های دانش بنیان بیشترین مشتری پژوهش های انجمن علمی مهندسی صنایع هستند اما صنایع بزرگ استان بیشتر نیازهای خود را از خارج وارد می کنند به طور مثال بیشتر دانشجویان دانشکده صنایع دانشگاه آزاد زرند کارمند شرکت میدکو و فولاد زرند هستند و همه آنها می گویند که ما سرکار می رویم اما همه دانش ها را از خارج وارد می کنند.

وی اظهار کرد: یکسری شرکت های دانش بنیان با دانشگاه ها درحال کار کردن هستند و کمتر از 40 درصد از کارهای پژوهشی ما وارد صنعت می شود و مابقی پژوهش ها وارد فاز کتابخانه ای و مطالعه ای می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 990

به "قانون تخفیف شهریه به دانشجویان پژوهشگر فقط روی کاغذ است ، وام پژوهش از 5 تا 30 میلیون تومان چه مسئله ای را می تواند حل نماید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون تخفیف شهریه به دانشجویان پژوهشگر فقط روی کاغذ است ، وام پژوهش از 5 تا 30 میلیون تومان چه مسئله ای را می تواند حل نماید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید