مجمع عمومی حزب کمونیست چین شروع به کار کرد

به گزارش اردکان خبر، رهبران ارشد حزب حاکم کمونیست چین از امروز (دوشنبه) اجلاسی محوری و کلیدی را شروع کردند که انتظار می رود سلطه ریاست جمهوری فعلی این کشور بر قدرت را بیش از پیش تحکیم کند.

مجمع عمومی حزب کمونیست چین شروع به کار کرد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود 400 تن از اعضای کمیته مرکزی قدرتمند حزب کمونیست چین، در پکن گرد هم آمده اند تا در مجمع عمومی چهار روزه این حزب شرکت نمایند؛ اجلاسی که مانند دیگر دیدارهای رهبری چین، پشت درهای بسته برگزار می گردد.

رسانه دولتی شینهوا چین گزارش داد، شی جینپینگ، ریاست جمهوری چین این اجلاس را با یک گزارش کار و توضیحاتی پیرامون پیش نویس قطعنامه ای در خصوص دستاوردهای عمده و تجربیات تاریخی حزب کمونیست چین در طول 100 سال فعالیتش، آغاز کرد.

این قطعنامه، شرایط را برای بیستمین کنگره حزب خلق چین در سال آینده، فراهم خواهد نمود؛ کنگره ای که به شکلی گسترده انتظار می رود در آن شی جینپینگ سومین دوره ریاست جمهوری اش را اعلام نموده و موقعیت خود را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه تونگ، تثبیت کند.

رسانه های دولتی چین، در آستانه آغاز نشست امروز، به تمجید رهبری شی جینپینگ پرداختند. خبرگزاری دولتی شینهوا او را مردی با افکار و احساسات عمیق خواند که میراثی را به ارث برده اما جرات نوآوری را نیز دارد، مردی آینده نگر و متعهد به کار خستگی ناپذیر.

دوره تصدی رییس جمهوری فعلی چین که به عنوان قدرتمندترین فرد در چین از زمان مائو شناخته می گردد، با سرکوب گسترده ضد فساد، سیاست های سرکوبگرانه در مناطقی مانند سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ و رویکرد قاطعانه فزاینده در روابط خارجی چین مشخص شده است.

او بعلاوه طرز تفکری را ایجاد نموده است که نقدها را سرکوب نموده، رقبا را از بین برده و نظریه سیاسی اش، معروف به اندیشه شی جینپینگ، به دانش آموزان مدارس چین تدریس می گردد.

کریس جانسون، کارشناس ارشد مرکز مطالعات بین المللی استراتژیک گفت که این قطعنامه تازه، می تواند فرصتی برای شی باشد تا بخش هایی از تاریخ را که دوست ندارد اصلاح کند، بخش هایی از جمله اصلاحات بیش از حد مالی در دهه 90 میلادی.

شی اخیراً یک کارزار شکوفایی مشترک را راه اندازی کرد که برای مقابله با نابرابری ثروت و تشدید نظارت بر غول های تجاری داخلی طراحی شده است.

بازنویسی تاریخ

این قطعنامه، سومین قطعنامه حزب کمونیست چین در طول حیات سیاسی اش خواهد بود.

اولین قطعنامه این حزب که از سوی مائو ارائه شد، به او یاری کرد تا چهار سال پیش از به دست گیری قدرت، اقتدار خود را بر این حزب تثبیت کند. دومین قطعنامه، در زمان دنگ شیائوپینگ، در سال 1981، شاهد اصلاحات مالی از سوی نظام بود و اشتباهات سیاست های مائو را پذیرفت.

جانسون اضافه کرد، انتظار می رود در سومین قطعنامه، شی جینپینگ در واقع همان کاری را با دنگ شیائوپینگ بکند، که دنگ با مائو انجام داد، یعنی انتقاد از اصلاحات بیش از حد و سیاست های گشایش.

زمان اعلام این قطعنامه جالب توجه است، یک سال قبل از اینکه شی جینپینگ در کنگره حزب خلق چین که دو بار در یک دهه برگزار می گردد، به شکلی بی سابقه، برای سومین بار رییس جمهور این کشور گردد.

شی جینپینگ که در اصلاحات سال 2018 قانون اساسی چین، محدودیت دوره ای ریاست جمهوری را لغو کرد، جانشین مشخصی را برای خود مشخص ننموده است و انتظار می رود حداقل تا سال 2027 بر مسند قدرت باقی بماند.

آلیس اکمن، عضو موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا گفت: شی جینپینگ، از قبل آغاز به بازنویسی تاریخ حزب (کمونیست) در کتاب های مدرسه، دانشگاه ها و مطبوعات نموده و تا حد زیادی، از شکست هایی از جمله جهش بزرگ رو به جلو و انقلاب فرهنگی کاسته است و از اقدامات خود به عنوان دبیر کل این حزب، تجلیل می نماید.

سیاست های مالی پس از همه گیری کرونا و بعلاوه مسئله تایوان، جزیره ای دموکراتیک که پکن آن را متعلق به خود می داند نیز، می تواند در دستور کار این هفته باشد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 933

به "مجمع عمومی حزب کمونیست چین شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجمع عمومی حزب کمونیست چین شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید