میزان دسترسی به داده&zwnjهای برخورد دهنده هادرونی عظیم افزایش می&zwnjیابد

به گزارش اردکان خبر، سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای(CERN) میخواهد به زودی میزان دسترسی به داده های برخورد دهنده هادرونی عظیم(LHC) را افزایش دهد، اما تقریباً غیرممکن است که این سازمان بتواند مجموعه داده های خام خود را منتشر کند.

میزان دسترسی به داده&zwnjهای برخورد دهنده هادرونی عظیم افزایش می&zwnjیابد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از انگجت، سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای(CERN) یا سازمان تحقیقات هسته ای اروپا، دسترسی بیشتری را به داده های آزمایش های برخورد دهنده هادرونی عظیم(LHC) باز می نماید.

این داده ها براساس یک سیاست به روز شده، حدود پنج سال پس از جمع آوری منتشر می شوند و سرن امیدوار است که با انتها آزمایش های مورد نظر، این مجموعه داده ها را به صورت عمومی منتشر کند.

گفتنی است که همه همکاران اصلی سرن این حرکت را تأیید نموده اند.

سرن داده های سطح 3 را در دسترس عموم قرار می دهد که به همگان امکان می دهد تجزیه و تحلیل های با کیفیت بالا را بر روی اطلاعات به دست آمده از آزمایش های برخورد دهنده هادرونی عظیم انجام دهند.

طبق گفته سرن، داده های سطح 3 مربوط به داده های بازسازی شده و کالیبره شده با سطح جزئیات مفید برای مطالعات الگوریتمی، عملکردی و فیزیک است.

بنابراین، این سازمان داده های خام خود را منتشر نخواهد کرد. خط مشی جدید انتشار داده ها بیان می دارد که دسترسی به داده های خام حاصل از آزمایش های LHC ممکن نیست. این به دلیل پیچیدگی داده ها، نرم افزار و فراداده ها و مسائل دسترسی به انبوه اطلاعات ذخیره شده در کنار بعضی عوامل دیگر است.

حتی شرکای LHC نیز دسترسی عمومی به داده های خام آن را ندارند. در عوض، مونتاژ داده های سطح 3 بصورت متمرکز انجام می گردد.

سرن تاکید می نماید که داده های سطح 3 می توانند به عنوان مثال، تحقیقات فیزیک ذرات را تقویت نمایند و همچنین اینکه این مجموعه داده می تواند برای تحقیقات علمی رایانشی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، محققان می توانند برای بهبود روش های بازسازی یا تجزیه و تحلیل مبتنی بر تکنیک های یادگیری ماشین، از این داده ها استفاده نمایند.

این سازمان خاطرنشان می نماید که این رویکرد برای آموزش و اعتبارسنجی به مجموعه داده های غنی احتیاج دارد.

نمونه هایی از داده های سطح 1 و سطح 2 از قبل در دسترس بود. داده های سطح 1 مربوط به داده های پشتیبانی نماینده برای نتایج منتشر شده در مقالات علمی است. در عین حال، داده های سطح 2 مجموعه داده های اختصاصی را نشان می دهد که برای اهداف ارتباطی و آموزشی طراحی شده اند.

سرن یا سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای، عظیم ترین آزمایشگاه فیزیک ذره ای دنیا است که در سال 1954 در بخش شمال شرقی شهر ژنو در کشور سوییس در مجاورت مرز فرانسه ایجاد شد. در حال حاضر بیست کشور اروپایی عضو این سازمان بوده و بیش از 2600 کارمند به طور تمام وقت و همچنین در حدود 7931 دانشمند و مهندس به نمایندگی از 580 دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی از 80 کشور دنیا در آن مشغول به کار هستند.

فعالیت اصلی سرن ساخت افزارهای شتاب دهنده ذرات و دیگر زیربناها و ابزارهایی است که برای پژوهش های فیزیکی در انرژی های بالا استفاده می شوند. چهار آشکار ساز عظیمِ سرن حاصل همکاری های بین المللی هستند. مقر اصلی این سازمان واقع در میرن -یکی از شهرهای تابع ژنو- شامل یک مرکز رایانه ای نیز هست. این مرکز دارای امکانات پردازشی قدرتمندی است و به گونه ویژه ای برای آنالیز داده های حاصل از آزمایش ها ساخته شده است.

سرن به عنوان یک تأسیسات دنیای، نه تحت حوزه قضایی و حکومتی دولت سوییس و نه تحت نظارت دولت فرانسه اداره می گردد. این آزمایشگاه به شکل دایره است و قطر این دایره حدود 60 کیلومتر است.

برخورددهنده هادرونی عظیم(Large Hadron Collider) یا به طور مختصر ال اچ سی(LHC) نیز یک شتاب دهنده ذره ای و برخورد دهنده مستقر در سازمان تحقیقاتی سرن است. این پروژه در 10 سپتامبر 2008 میلادی(20 شهریور 1387 هجری شمسی) پس از 20 سال آماده سازی، شروع به کار کرد. هدف از ساختن آن شناخت اجرام ماده در حد فاصل 10 به توان منفی 23 سانتی متر، آزمون مدل استاندارد ذرات، کشف اجزای یافت نشده مدل استاندارد، آزمون نظریه ابرتقارن و نظریه وحدت عظیم است. از دیگر اهداف مهم این پروژه نیز کشف ذره بنیادی هیگز است که فیزیک دانان ذرات بنیادی، وجود آن را پیش گویی نموده اند. ذره هیگز یا بوزون هیگز، در ایجاد جرم در ذرات بنیادی دخیل است.

در این آزمایشگاه، پروتون ها در یک تونل 27 کیلومتری شتاب گرفته و به اندازه 14 تریلیون الکترون ولت انرژی می گیرند و با هم برخورد می نمایند تا این برخورد، ردی از بوزون هیگز را نشان دهد.

همانطور که گفته شد، این شتاب دهنده در تاریخ 10 سپتامبر 2008 راه اندازی شد ولی 9 روز بعد به علت نقص فنی و بالا رفتن دمای آهن رباهای ابر رسانا که باید در دماهای پایین کار نمایند، متوقف شد. این شتاب دهنده بعد از 14 ماه وقفه در تاریخ 21 نوامبر 2009 مجدداً راه اندازی شد.

مرکز کنترل سرن هرگونه کنترل و سازماندهی اساسی را بر روی این شتاب دهنده انجام می دهد. در برخورد دهنده هادرونی عظیم، تونل ها طوری طراحی و برنامه ریزی شده اند که در سراسر جهتِ حلقه ای شکل، چهار برخورد برای پروتون ها صورت گیرد که این نقاط، محل قرارگیری آزمایش ها هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 428

به "میزان دسترسی به داده&zwnjهای برخورد دهنده هادرونی عظیم افزایش می&zwnjیابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان دسترسی به داده&zwnjهای برخورد دهنده هادرونی عظیم افزایش می&zwnjیابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید