نقش و اهمیت تجهیزات ماشینی در فرودگاه

به گزارش اردکان خبر، بعضی وسایل نقلیه در فرودگاه وجود دارند که علی رغم بی توجهی ما نقش بسیار مهم در فرایند پروازها ایفا می نمایند؛ مانند یدک کش ها. آیا با آن ها و نقششان آشنا هستید؟

نقش و اهمیت تجهیزات ماشینی در فرودگاه

خبر چرخی که در فرودگاه Chicago OHare از کنترل خارج شد، این ماه سر زبان ها بود. درحالی که کارکنان نگاه می کردند و کاری از دستشان برنمی آمد، چرخ که سرعتش بالا و بالاتر می رفت، به طرز خطرناکی به یک هواپیمای پارک شده نزدیک می شد. یکی از کارکنان زبل، خیلی سریع به داخل یکی دیگر از وسایل پرید و راه را برای آن چرخ بست و هواپیما را نجات داد و آن روز بخیر گذشت.

از آن روز به بعد مردم توجه بیشتری به وسایل نقلیه زمینی دارند؛ قهرمانان بی صدایی که در فرودگاه کار می نمایند. شاید آن ها شکوه هواپیماهای مسافربری را نداشته باشند اما بدون این وسایل هوانوردی مدرن غیرممکن می گردد.

پس برای اینکه آن ها را بهتر بشناسیم فهرستی از وسایل نقلیه زمینی که بیشتر هوپیمایی ها از آن استفاده می نمایند را جمع آوری نموده ایم. ما بیشتر بر وسایل خودکششی تمرکز نموده ایم بنابراین دیگر وسایلی که با یدک کش ها و تراکتور کشیده می شوند آنالیز نمی شوند. بیایید به بعضی از این مهم ترین وسایل نقلیه و کاربردشان بپردازیم:

یدکش های پوش بک

آغاز و خاتمه هر سفر چند هزار کیلومتری به یاری این ماشین های تنومند میسر می گردد. بخاطر ارتفاع کمی که دارد به راحتی می تواند زیر دماغه هواپیما برود و آن را بکشد. آن ها بعلاوه هواپیماهایی چون ایرباس A380s و بوئینگ 747s را نیز می کشند. این ماشین هواپیما را در حالت خاموش به حرکت درمی آورد.

تراکتورهای بدون یدک کش که بجای استفاده از یدک کش، دماغه هواپیما را بلند می نمایند به همان مقدار پرقدرت است.

در یکی از برنامه تلویزیونی Fifth Gear، یک فولکس واگن توارگ یک بوئینگ 747 را می کشید اما این وسایل نقلیه جاده ای برای این کار مناسب نیستند. پوش بک ها از لحاظ اسب بخار لزوما از تراکتورهای معمولی قوی تر نیستند اما بدون شک برای حرکت دادن هواپیماهای چند تنی باید گشتاور بالایی داشته باشند.

کامیون های حمل غذا

اگر از پنجره فرودگاه ترمینال نگاه نموده باشید اغلب این کامیون هایی که به وسیله یک درب به هواپیماها غذا می رسانند را دیده اید.

کامیون های حمل مواد خوراکی دارای پلتفورم هایی با دمای مناسب و کنترل شده هستند که با یاری جک های الکتروهیدرولیک تا ارتفاع 6 متر بالا می فرایند. زمانی که پلتفورم با کابین هم سطح می گردد، همزمان که غذاهای مانده از پرواز قبلی تخلیه می شوند، چرخ دستی های پر از غذا و نوشیدنی می توانند وارد هواپیما شوند.

ماشین های یخ زدا

این وسیله یکی از ضروریات هر فرودگاه در دماهای بسیار پایین است. در هوای سرد، ممکن است بعضی نقاط هواپیما یخ بزند. برای جلوگیری از این مشکل، پیش از تیک آف یک وسیله با مجرای بلند و مناسب، هواپیما را به طور کامل با آب گرم و پروپیلن گلیکول اسپری می نماید.

ماشین های برف روب

برف می تواند پدیده آشوب گری برای هواپیماها باشد. حتی چند سانت برف می تواند یک فرودگاه را به طور کامل تعطیل کند.

به همین دلیل است که در منطقه ها سرد، از صفی از تجهیزات برف روبی استفاده می گردد. برای مثال فرودگاه هلسینکی (Helsinki) از سه برف روب غول پیکر و یک ماشین برف پاک کن با ارتفاع 24 متر که می تواند یک باند پر از برف را در عرض 11 دقیقه پاک کند استفاده کرد. اگر کافی نباشد یک برف روب با نیروی 1000 اسب بخار به نام Morko Matti برف ها را با برف پاک کن به کنار می راند و آن را تا 24 متر آن طرف تر پرتاب می نماید.

نتیجه تمام این ماشین ها این است که تنها چند دقیقه طول کشید تا در دهه اخیر فرودگاه هلسینکی برف را از باند فرودگاهش پاک کند.

پله های هواپیما

با اینکه امروزه بعضی هواپیمایی ها به خاطر داشتن پله های تاشو و جت وی، واقعا به این پله ها احتیاج ندارند اما پله های متحرک به عنوان شیوه ای کلاسیک به جای مانده اند. این پله ها، چه بصورت کششی چه بصورت یدکی، اولین نقطه ارتباط مسافران با مقصدشان هستند.

ماشین های دنبالم بیا

نقش ماشین های دنبالم بیا می تواند قابل مقایسه با سکاندار در لنگرگاه باشد: نشان دادن راه به تمام هواپیماهای تازه از راه رسیده. بیشتر آن ها رنگارنگ و دارای رنگ های روشن هستند تا خلبان ها به راحتی بتوانند آن ها را ببینند. هیچکدام از آن ها به مقدار لامبورگینی اوراکان که در فرودگاه Bologna در ایتالیا استفاده می گردد چشمگیر نیست.

دیگر ماشین های سرویس دهی در فرودگاه

با اینکه این ماشین ها نسبت به ماشین های دنبالم کن زرق و برق کمتری دارند اما مجموعه قابل ملاحظه ای از ماشین های سنتی برای کارهای مختلف در فرودگاه های اصلی هستند. آن ها کارکنان را جابه جا می نمایند، وظایف امنیتی را انجام می دهند، یا بعضی مسافران را مستقیم به هواپیمای خود منتقل می نمایند. برای مثال این همان کاری است که پورشه در فرودگاه Delta و مرسدس بنز در Lufthana انجام می دهد. فقط اگه احتمالا سوار یکی از آن ها شدید از راننده نخواهید نهایت سرعت آن را به شما نشان دهد. بااینکه فضای بسیار زیادی در فضای فرودگاه وجود دارد اما ترافیک و سرعت بالا معمولا دیده می گردد.

اتوبوس Apron

زمانی که پل هوایی (air bridge) در دسترس نباشد، از اتوبوس های apron برای رفت وآمد مسافران از و به ترمینال استفاده می گردد. بعضی از آن ها شبیه اتوبوس های شهری معمولی هستند اما عموما در فرودگاه ها از اتوبوس هایی با سطح پایین (دارای ارتفاع کمی هستند) و گنجایش بالا استفاده می شوند. اما دیگر وسایل نقلیه غیرمعمول تر برای جابه جا کردن مسافران مانند mobile lounge ها که همچنان در فرودگاه Washington Dulles استفاده می شوند کم کم محبوبیت خود را از دست می دهند.

حمل نماینده های تسمه ای (belt loader)

یک حمل نماینده تسمه ای لزوما یک ماشین متحرک است که برای بار زدن چمدان ها و دیگر وسایل سست در میان بار، به داخل هواپیما طراحی شده است. شیب کنترل شده وسیله که در زیر هواپیما قرار می گیرد و سپس بلند می گردد به انتقال وسایل به داخل هواپیما یاری می نماید.

Container loader and transporters

اگر حمل نمایندگان تسمه ای به چمدان ها رسیدگی می نمایند، مسئولیت بارهای بسته بندی شده با Container loader است. این وسایل نقلیه معمولا دو پلتفورم متحرک و مستقل دارند که می توانند مقدار استاندارد صفحه ها را برای هم سطح شدن با کابین افزایش دهند. به این ترتیب با یاری مجموعه ای از چرخ ها، بارها می توانند به داخل هواپیما منتقل شوند.

کامیون های حمل آب

نقش این وسیله کاملا واضح است. این وسیله پیش از پرواز مخازن آب هواپیما را با آب آشامیدنی پر می نماید. مخازن دستشویی فرایند دیگری را سپری می نمایند.

وسایل نقلیه سرویس دستشویی

هواپیماها دارای مخازن مخصوص آشغال هستند که طی پرواز آب کثیف دستشویی را نگه می دارند. هنگام فرود، ماشین های مخصوص این آب ها را تخلیه می نمایند و مخزن را با مایعی به رنگ آبی که در واقع ترکیب آب و مواد ضدعفونی است پر می نمایند.

سوخت گیری

این کار مهم ترین فعالیت زمینی است. اگر سوختی وجود نداشته باشد، پروازی هم نخواهد بود، به همین سادگی.

به طور کلی دو نوع وسیله نقلیه برای عمل سوختگیری وجود دارد: کامیون های سوخت خودکششی، شبیه به آن ها که در پمپ بنزین ها است، و توزیع نماینده های شلنگ دار که به خودی خود مخزن ندارند، بجای آن سوخت را به وسیله لوله و شلنگ از زمین به داخل هواپیما منتقل می نمایند.

دستگاه های قدرت زمینی

این وسایل هم دستی هستند و هم یدک دار. این ها ژنراتورهای برقی کوچکی هستند که نقششان تهیه قدرت برای هواپیما است، زمانی که هواپیما خاموش روی زمین باشد.

دستگاه air start

گاهی یک منبع قدرت خارجی برای به کار انداختن موتور ضروری است. در این موقعیت این وسیله وارد عمل می گردد. دستگاه air start که مجهز به یک آغاز نماینده بادی است، در حالی که شلنگ هایش به هواپیما متصل هستند، هوای لازم را با فشار معین برای هواپیما تهیه می نماید.

ماشین آتش نشانی

در فرودگاه ها پاسخ های سریع در مواقع ضروری الزامی است. بااینکه سرویس های اورژانسی از وسایل نقلیه مختلفی استفاده می نمایند اما معمول ترین وسیله در فرودگاه ها احتمالا ماشین های آتشنشانی مجهز به لوله هایی در بالای آن هستند. این کامیون ها بسیار سریع و قوی هستند که به راحتی روی هر سطحی شامل زمین های ناهموار بین باندها و مسیرهای آسفالت حرکت می نمایند. بعلاوه این کامیون ها بطور مخصوص برای مواقع آتشسوزی طراحی شده اند و می توانند 5000 لیتر آب و کف در هر دقیقه به هدفی تا 70 متر پرتاب نمایند.

مقرون به صرفه ترین بلیط هوایپما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان در خبرنگاران تهیه کنید. ما با همکاری آژانس های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم نموده ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به سادگی بخرید.

منبع: کجارو / thepointsguy.com
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1027

به "نقش و اهمیت تجهیزات ماشینی در فرودگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش و اهمیت تجهیزات ماشینی در فرودگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید