نوجوان امروز چالش های فراوانی دارد که بیشتر آنها بی پاسخ مانده است

به گزارش اردکان خبر، فاطمه سادات مدنی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) درباره چالش های تألیف ادبیات نوجوان گفت: چالش اول نشناختن نوجوان است. با فرمول ده سال قبل نمی توان برای نوجوان امروزی خوراک ذهنی فراوری کرد. نوجوان امروز چالش های فراوانی دارد که بیشتر آنها بی پاسخ مانده است؛ چون کسی به سراغ شان نمی رود. کشف چالش و برطرف آن، مقدمه شناخت نوجوان و راهیابی به دنیای اوست.

نوجوان امروز چالش های فراوانی دارد که بیشتر آنها بی پاسخ مانده است

وی اضافه کرد: نوجوان امروز بیشترین ساعاتش را در دنیای مجازی زندگی می نماید و در خوش بینانه ترین حالت، مشغول تماشا سریال و فیلم های خارجی است. اگر هم اهل مطالعه باشد اولین گزینه او کتاب خارجی است؛ کتب ایرانی اغلب در گزینه های انتخابی او نیست.

این فعال حوزه کتاب نوجوان درباره نقش نویسندگان در جذب مخاطب بیان نمود: نویسنده ای که قرار است برای نوجوان قلم بزند باید در دنیای نوجوان زیست کند و کتاب ها و سریال ها و فیلم هایی را که بیشتر نوجوانان می بینند دنبال کند. البته مهم ترین علت این کاستی را باید در دانشگاه های ادبیات جست وجو کرد. شاخه ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه ها چند نویسنده کودک و نوجوان تربیت نموده است؟

این مروج کتابخوانی چالش بعدی را فراگیری فن داستان نویسی نویسندگان دانست و شرح داد: نویسنده در کنار علاقه و استعداد باید اهل تکنیک باشد. آغاز و سرانجام رمان، گره افکنی و گره گشایی، ماجرا و کشمکش از واجبات داستان است در کنار طرح و پیرنگی که نوجوان امروز بپسندد و ضدارزش و تربیت نباشد. نوجوان امروز سخت پسند است؛ چون از هر ژانری برترین های خارجی اش را خوانده است، نه وطنی هایش را.

فاطمه سادات مدنی ضمن اشاره به پرداخت ناقص بعضی داستان ها بیان نمود: محتوا و سوژه به وفور وجود دارد؛ منتها پرداخت داستان و خروجی آن مهم است. برترین سوژه ها هم شهید می شوند؛ وقتی رمان پرداخت مناسب نداشته باشد و نویسنده صرفا گزارشگر ماجرا باشد. پس فراگیری فن داستان نویسی و شناخت احتیاج مخاطب در کنار موارد بسیار دیگر می تواند آغاز خوبی در این عرصه باشد.

شماره اول پرونده چالش های تألیف ادبیات نوجوان

شماره دوم پرونده چالش های تألیف ادبیات نوجوان

شماره سوم پرونده چالش های تألیف ادبیات نوجوان

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1298

به "نوجوان امروز چالش های فراوانی دارد که بیشتر آنها بی پاسخ مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوجوان امروز چالش های فراوانی دارد که بیشتر آنها بی پاسخ مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید