واکنش شدید اللحن اتیوپی به تهدید مصر درباره سد النهضه

به گزارش اردکان خبر، به گزارش خبرنگاران به نقل از رای الیوم، اتیوپی در ادامه تنش میان دو کشور، مصر را متهم به مانع تراشی در راستا مذاکرات مربوط به سد النهضه کرد.

واکنش شدید اللحن اتیوپی به تهدید مصر درباره سد النهضه

گیدو آندار گاشو وزیر خارجه اتیوپی گفت: مصر در عین اینکه در مذاکرات مشارکت دارد همزمان به دنبال ارجاع موضوع سد النهضه به شورای امنیت است. قاهره نمی تواند که در آنِ واحد دو فرایند را پیش ببرد یعنی هم مذاکره کند و هم اتیوپی را مورد ملامت قرار دهد و در راستا گفتگوها مانع تراشی کند.

وی اضافه کرد: مصر فقط به منافع خودش فکر می نماید و مذاکرات را به چالش می کشد. راستا طبق معمول دو راه را در پیش گرفته است؛ گفتگوها و قدم گذاشتن در آن و دیگری شورای امنیت سازمان ملل.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتیوپی تاکید نمود: مصری ها خواهان به دست آوردن همه خواسته های خود در مذاکرات هستند اما این شدنی نیست.

لازم به ذکر است که روز گذشته سامح شکری وزیر خارجه مصر تهدید کرد که اگر اتیوپی به لجاجت در گفتگوها ادامه بدهد، قاهره به گزینه های دیگر متوسل خواهد شد.

این درحالی است که قبلا هم مصطفی بکری نماینده مجلس مصر به حرفهای جنگ طلبانه معاون رئیس ستاد ارتش اتیوپی واکنش نشان داده بود.

وی اضافه نموده بود: اینکه معاون رئیس ستاد ارتش اتیوپی تهدید به جنگ علیه مصر می نماید و می گوید که اتیوپی می داند که چگونه جنگ را در صورت بروز آن اداره کند، مردود است. مصر همچنان بر راه چاره سیاسی برای حل موضوع سد النهضه اصرار دارد؛ اما مصر از حقوقش کوتاه نمی آید و نمی پذیرد که از سهم آبی خود طبق توافقات بین المللی چشم پوشی کند.اتیوپی زیر توافقات زده است زیرا هدفش به زانو درآوردن مصر است. مصر به زانو در نمی آید. اگر مصر بر راه چاره سیاسی تاکید دارد، مفهومش این نیست که توان روی آوردن به گزینه های دیگر برای حفظ حقوقش را ندارد. شما به تعهداتان پشت پا زدید و به طور عمدی وقت کشی می کنید. مصر ذره ای از حقوق خود کوتاه نمی آید.

قبل از آن، برهانو جولا معاون رئیس ستاد ارتش اتیوپی به طور تلویحی از جنگی تمام عیار علیه مصر سخن گفته بود و اینکه کشورش از منافعش در موضوع سد النهضه به شدت حمایت خواهد نمود.

وی اضافه نموده بود: آدیس آبابا درباره حاکمیت خود کوتاه نمی آید. مصری ها نمی دانند که اتیوپیایی ها ملتی دلاور هستند و از مرگ در راه وطنشان هراسی ندارند. مصری ها و دیگران به خوبی می دانند که ما می توانیم که جنگ را در زمانش (هنگامی که رخ دهد) اداره کنیم.

این ژنرال اتیوپیایی مصر را به استفاده از سلاح برای تهدید کشورهای دیگر برای عدم استفاده از آب های مشترک متهم کرد و گفته بود: خط مشی ما باید بر اساس همکاری و راه چاره عادلانه باشد. همه کلیدهای پیروزی در دست اتیوپیایی هاست. مصری ها سلاح فراوان و متنوعی در اختیار دارند که طی 30 الی 40 سال جمع آوری نموده اند، زیرا آن ها از کوشش ما برای بهره برداری آب های مشترک بیمناک هستند. رهبران مصر نباید چنین اعتقادی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 143

به "واکنش شدید اللحن اتیوپی به تهدید مصر درباره سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش شدید اللحن اتیوپی به تهدید مصر درباره سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید