چگونه مشکل خرید واکسن کرونا حل شد؟

به گزارش اردکان خبر، رییس کل بانک مرکزی به چگونگی برطرف مشکل خرید واکسن کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: برای خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا، 200 میلیون یورو تخصیص یافت.

چگونه مشکل خرید واکسن کرونا حل شد؟

عبدالناصر همتی پنجشنبه شب در برنامه خبر شبکه یک سیما اضافه کرد: تمام کوشش ما این است که بتوانیم با دور زدن تحریم های ظالمانه امریکا دارو و تجهیزات پزشکی خریداری کنیم و در امسال نیز تا به امروز 2.7 میلیارد دلار برای خرید تجهیزات پزشکی و دارو تخصیص یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از زحمات کادر درمانی کشور برای مقابله با کرونا تشکر کرد و اضافه کرد: امروز با همکاری وزارت بهداشت و درمان پیروز شدیم منابع اقتصادی مورد احتیاج برای واردات 16.8 میلیون دوز واکسن کرونا را به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی حواله کنیم.

همتی با بیان اینکه با اخذ مجوز سازمان بهداشت جهانی از اوفک، امروز توانستیم این منابع اقتصادی را به وسیله کشور کره جنوبی حواله کنیم، گفت: پس از 10 روز کوشش در نهایت معادل 180 میلیون یورو به وسیله یک بانک امریکایی و کره ای به یک بانک در سوئیس ارسال کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: ما قبلا تجربه این را داشتیم که بانک های امریکایی طبق احکام صادره پول ما را بلوکه می نمایند به طوری که پیش از این 2 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به صورت غیر قانونی برداشت نموده اند.

همتی یادآورشد: ما توانستیم این حواله را به وسیله سه بانک در ترکیه، اروپا و یک شعبه بانک ایرانی با اخذ مجوز از اوفک ارسال کنیم، چون پیش از این امریکایی ها برای حواله پول همیشه برای ما مسائل زیادی به وجود آورده اند و مواظب بودیم که امریکایی ها این دفعه نیز به این منابع اقتصادی ما دست اندازی ننمایند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید نمود: امریکایی ها غیر قانونی نفت، پتروشیمی، فولاد و پول های بانک مرکزی را تحریم نموده اند و هم اکنون ایران 7 میلیارد دلار در کشور کره جنوبی سپرده دارد که طرف کره ای به جای پرداخت سود به این سپرده ها، هزینه نگهدار آن را نیز از ما می گیرد.

وی با اشاره به مذاکرات وزارت بهداشت با چینی ها برای خرید واکسن کرونا، اظهارداشت: هر وقت با چین توافق شد، بانک مرکزی پول مورد احتیاج آن را برای خرید واکسن از چینی ها تامین خواهد نمود.

همتی با بیان اینکه بانک مرکزی لحظه ای برای خرید واکسن کرونا غفلت ننموده است، گفت: تکیه ما فراوری واکسن در داخل است و به همکاران خود اعلام نموده ایم، اولویت اول ما در بانک تامین منابع اقتصادی برای خرید دستگاه ها مورد احتیاج برای فراوری واکسن کرونا در داخل است و همزمان با این اقدام خرید واکسن مورد احتیاج از شرکت های خارجی پیگیری می کنیم.

پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت در حساب توییتری خود از صادر شدن مجوز خرید واکسن کرونا اطلاع داد و نوشت: بالاخره پیگیری دولت، به خصوص کوشش بی وقفه بانک مرکزی به ثمر نشست و یک بامداد پنجشنبه، مجوز انتقال پول برای خرید واکسن کرونا به وسیله یک بانک صادر شد.

وی یادآور شد: در این مرحله دویست میلیون یورو اختصاص یافته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد، منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تامین می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 482

به "چگونه مشکل خرید واکسن کرونا حل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مشکل خرید واکسن کرونا حل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید