کاهش فراوری محصولات زراعی در نتیجه خشکسالی در کردستان

به گزارش اردکان خبر، خبرنگاران/کردستان معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به برنامه این سازمان برای فراوری 37 هزار تن بذر گندم و جو خاطرنشان کرد که کاهش 27 درصدی بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت موجب خسارت به کشت پاییزه شده که افت فراوری را به همراه خواهد داشت.

کاهش فراوری محصولات زراعی در نتیجه خشکسالی در کردستان

محمد صالح احمدی در بازدید از مزارع دیم چند شهرستان استان با حضور معاون وزیر در امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار کرد که با وجود تأخیر در زمان بارندگی های پاییزه، بدلیل افزایش درجه حرارت نسبت به نرمال کشت های پاییزه استان، در اواخر زمستان از شرایط خوبی برخوردار بودند.

وی اضافه نمود که متاسفانه کاهش 37 درصدی بارندگی در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته و کاهش 27 درصد نسبت به میانگین بلند مدت، موجب خسارت به زراعت های پاییزه استان شده است، که قطع یقین با افت فراوری روبرو خواهیم شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان توضیح داد که در شهرستان های سرد و معتدل استان مانند کامیاران ،بانه، مریوان و سنندج علایم خشکسالی بیشتر مشهود است.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در امسال برنامه فراوری بیش از 37 هزار تن بذر گندم و جو را در اولویت کاری دارد مطرح نمود که در سال زراعی 1400-1399 تعداد هشت رقم گندم بذری دیم از ارقام جدید اصلاح شده و با عملکرد بالا، که 60 درصد فراوری گندم دیم بذری استان را به خود اختصاص داده در برنامه فراوری بذر شرکت های بذری قرار گرفته است.

احمدی ادامه داد که هدف نهایی سازمان جهاد کشاورزی رسیدن به پوشش 45 درصدی مصرف بذر گواهی شده در سنوات آینده است.

وی به اعطای تسهیلات سرمایه در گردش خرید بذر گواهی شده به شرکت های بذری در راستای پرداخت به موقع بهای بذر خریداری شده یادآور شد که به 12شرکت بذری گندم و یک عدد شرکت بذری جو توصیه شده که نسبت به جذب این تسهیلات قبل از آغاز فصل خرید اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 715

به "کاهش فراوری محصولات زراعی در نتیجه خشکسالی در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش فراوری محصولات زراعی در نتیجه خشکسالی در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید