کاهش وزن؛ عامل اصلی ابتلا به دیابت 2!

به گزارش اردکان خبر، دانشمندان دریافتند، در کل جمعیت کسانی که بیش از 4.5 کیلوگرم وزن کم کردند نسبت به کسانی که رژیم غذایی نداشتند یا برای کاهش وزن خود کوشش نکردند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

کاهش وزن؛ عامل اصلی ابتلا به دیابت 2!

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پس از کوشش برای کاهش وزن به طور گسترده در هر دو دسته کم وزن و وزن طبیعی و بعلاوه گروه اضافه وزن وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، موضوع کاهش وزن محدود سرفصل تحقیقات جدیدی است که در آن حدود صد هزار شرکت نماینده را از چند مطالعه مختلف که در اواخر دهه 1980 شروع شده بود، مورد آنالیز قرار داد.

در این پژوهش تیم تحقیقاتی تغییرات وزن شرکت نمایندگان را به طول 10 سال آنالیز نموده و به مدت 24 سال آن ها را تحت نظر داشتند تا ببینند آیا کسی به دیابت نوع 2 مبتلا می گردد یا خیر.

در ادامه، محققان بعلاوه به نحوه رژیم گرفتن کسانی که بیش از 4.5 کیلوگرم وزن کم کردند نیز نظارت کردند. پژوهشگران شرکت نمایندگان را به هفت دسته تقسیم کردند که شامل افرادی با رژیم غذایی کم کالری؛ برنامه ورزشی؛ رژیم کم کالری به همراه ورزش؛ رژیم تناوبی؛ برنامه کاهش وزن؛ قرص های رژیمی؛ و ترکیبی از قرص های ناشتا و رژیم غذایی بود.

وقتی محققان به نتایج اولیه نگاه کردند، موضوع شگفت انگیزی را کشف کردند. دانشمندان دریافتند، در کل جمعیت کسانی که بیش از 4.5 کیلوگرم وزن کم کردند نسبت به کسانی که رژیم غذایی نداشتند یا برای کاهش وزن خود کوشش نکردند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

این امر به ویژه برای کسانی که به علت محدودیت کالری دریافتی، قرص های لاغری، روزه داری یا برنامه های کاهش وزن، وزن خود را از دست داده بودند، قابل توجه بود. محققان سپس داده ها را به دسته های مختلفی از شاخص توده بدنی شامل آن هایی که دارای وزن طبیعی یا کم وزن بودند، کسانی که اضافه وزن داشتند و کسانی که چاق بودند، تقسیم کردند.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پس از کوشش برای کاهش وزن به طور گسترده در هر دو دسته کم وزن و وزن طبیعی و بعلاوه گروه اضافه وزن وجود دارد.

چی سان (Qi Sun) محقق تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی تی چان هاروارد می گوید: زمانی که برای اولین بار ارتباط مثبت کوشش برای کاهش وزن را با افزایش وزن سریعتر و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد لاغر مشاهده کردیم، کمی شگفت زده شدیم. او اضافه نمود، اگر بیش از 4.5 کیلوگرم وزن کم نموده باشید متوجه خواهید شد که خطر ابتلا به ذیابت نوع 2 به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود اینگونه توضیح می دهد که شرکت نمایندگانی که بیشتر از 4.5 کیلوگرم وزن از دست دادند احتمالاً در آینده وزن بیشتری اضافه نموده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیشتر از کسانی که کوششی برای کاهش وزن نداشتند، دارند.

به گفته محققان نکته مهم در این مطالعات این است که توجه داشته باشید که ترکیب ورزش کردن و خوب غذا خوردن برای شما بد نیست. پیشتر نیز بار ها ثابت شده که ورزش به ما یاری می نماید طولانی تر زندگی نموده و خوردن بیشتر میوه ها و سبزیجات و مصرف کمتر غذا های فرآوری شده برای ما بهتر است.

لازم به ذکر است که پژوهشگران توصیه می نمایند که برای مدیریت وزن بدن کاهش 5 تا 10 درصد وزن اولیه برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق توصیه می گردد که 200 تا 300 دقیقه ورزش را در هفته در بر می گیرد.

توضیح کامل این تحقیق و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Medicine منتشر شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 8 مهر 1401 بروزرسانی: 8 مهر 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1199

به "کاهش وزن؛ عامل اصلی ابتلا به دیابت 2!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش وزن؛ عامل اصلی ابتلا به دیابت 2!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید