1617 دستگاه تاکسی تحویل داده شد

به گزارش اردکان خبر، شهر: طبق الزام هیات وزیران درباره ارتقاء یورو 4 به یورو 5 در سبد محصولات خودروسازان تا مرداد 1399، پنج ماه ابتدایی سال شاهد نبود فراوری و توقف شماره گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا بودیم. بنابراین پنج ماه ابتدای سال جاری بدون نوسازی تاکسی های فرسوده گذشت.

1617 دستگاه تاکسی تحویل داده شد

سیدعلی محتشمی پور، معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مصاحبه با شهر، با اعلام نوسازی سه هزار و 735 دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران در سال گذشته، اضافه کرد: از این تعداد دو هزار و 805 دستگاه با یاری منابع اقتصادی شهرداری تهران و تسهیلات قرض الحسنه 50 میلیون تومانی انجام شد. 930 دستگاه دیگر نیز به صورت نقدی توسط مالکان تاکسی های فرسوده نوسازی شد.

او درباره تأخیر در عملیات نوسازی تاکسی های فرسوده، شرح داد: طبق الزام هیات وزیران درباره ارتقاء یورو 4 به یورو 5 در سبد محصولات خودروسازان تا مرداد 1399، پنج ماه ابتدایی سال شاهد نبود فراوری و توقف شماره گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا بودیم. بنابراین پنج ماه ابتدای امسال بدون نوسازی تاکسی های فرسوده گذشت.

محتشمی پور ضمن اشاره به شروع طرح نوسازی تاکسی های فرسوده در کشور از مرداد 1399، گفت: در مجموع تا امروز هزار و 617 دستگاه تاکسی تحویل مالکان تاکسی های فرسوده متقاضی نوسازی داده شد. از این تعداد 481 دستگاه تاکسی مبتنی بر تسهیلات اعطای قرض الحسنه 50 میلیون تومانی به وسیله صندوق کارآفرینی امید و شهرداری تهران بود. تنها بانک عاملی که درباره نوسازی تاکسی های فرسوده با شهرداری تهران همکاری می نماید، صندوق کارآفرینی امید است. درضمن هزار و 136 دستگاه به صورت نقدی نوسازی شده است.

معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به هدف گذاری نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی، گفت: این هدف گذاری در سال گذشته اجرا شده است. شهرداری تهران مسائلی نظیر توقف فراوری و شماره گذاری در پنج ماهه ابتدایی سال، تأثیر شیوع بیماری کرونا بر فرایند اقدامات مرتبط با نوسازی و افزایش قیمت تاکسی ها را پیش بینی ننموده بود.

تحقق نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی سخت است

او در ادامه اضافه کرد: هزار و 617 دستگاه تاکسی در مدت یک ماه و 15 روز یعنی از ابتدای شهریور تا نیمه اول مهر اجرا شده است چرا که فرآیند فراوری از نیمه مهر به تبع تغییر فراوری ایران خودرو در سبد محصولات خود برای ارتقاء یورو 4 به یورو 5، دوباره متوقف شد. به همین علت دوباره تا 15 آبان توقف دوباره فراوری رخ داد. لذا یک توقف یک ماهه در نوسازی تاکسی ها رخ داد. به همین علت تحقق نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی بسیار سخت است.

محتشمی پور با تأکید براینکه امسال بیشترین نوسازی به وسیله نقدی اجرا شده، گفت: برخلاف سال گذشته که بخش اعظمی از نوسازی در زمره نوسازی تسهیلاتی رخ داد، امسال نوسازی نقدی به وسیله مالکان تاکسی های فرسوده بیشتر شد. تاکسیرانان تهرانی بر مبنای مسئولیت های اجتماعی و توان نقدی خود این نوسازی را رقم زدند. تغییرات فرآیندی بسیاری امسال نسبت به سال گذشته در موضوع نوسازی تاکسی های فرسوده رخ داد. همه این عوامل در تحقق اهداف تأثیرگذار هستند.

معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره این عوامل، شرح داد: یکی از این عوامل طولانی شدن فرآیند فراوری و تحویل در میان خودروسازان است. سال گذشته از زمان واریز وجه توسط تاکسیرانان تا زمان تحویل خودرو به مالکان، حداکثر 15 روز بود. اما طبق آمار و ارقامی که از سامانه ملی نوسازی دریافت شده این بازه زمانی طی امسال به بیش از 45 روز رسیده است. همچنین طبق ابلاغیه های ارسالی به خودروسازان پس از مهر 1399، قرارداد فروش های فوری خودروساز از 30 روز به 90 روز افزایش پیدا نموده است.

کاهش توانمندی رانندگان برای نوسازی تاکسی ها

او در ادامه اعلام کرد: همچنین طبق مصوبات بالادستی، خودروسازان هر سه ماه یک بار امکان افزایش قیمت خودرو را دارند. سیستم خودروسازی تفکیکی در قیمت گذاری محصولات خود (فراوریات کاربری شخصی و کاربری حمل و نقل عمومی) قائل نشده است. با افزایش قیمت روز افزون خودروها، توانمندی مالکان تاکسی های فرسوده برای ذخیره سازی بخشی از درآمدها به جهت نوسازی تاکسی ها، کاهش یافته است. شهرداری وظیفه خود می داند که تا حداکثر میزان ممکن نسبت به ارائه تسهیلات بانک قرض الحسنه برای یاری به تأمین آورده اقتصادی تاکسیران ها اقدام کند. اما منابع اقتصادی شهرداری تهران بسیار محدود است و با توجه به حجم بسیار خودروهای فرسوده، باید منابع اقتصادی دولتی وارد این قضیه گردد.

محتشمی پور ضمن اشاره به انباشتگی 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران، گفت: نوسازی تاکسی ها با قیمت متوسط 110 میلیون خودروی جایگزین، به تنهایی با منابع و تسهیلات شهرداری امکان پذیر نیست. اگر تسهیلات ماده 18 قانون بودجه عمومی کشور در سال 1399 محقق گردد، گشایشی در فرآیند نوسازی رخ می دهد. سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور نیز وعده هایی مبنی بر تخصیص تسهیلات 70 میلیون تومانی داده شده است.

به گفته معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران؛ درحال حاضر وقفه یک ماه و 15 روز در تخصیص تسهیلات صندوق کارآفرینی امید ایجاد شده است که علت آن ثبات قیمت تاکسی های جایگزین و تحلیل بر درآمد تاکسیرانان بود چرا که وام 50 میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی کافی نبوده است.

تخصیص تسهیلات 70 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی ها

او ضمن اشاره به اختلاف قیمت تاکسی و تسهیلات برابر با بیش از 60 میلیون تومان، گفت: با تأییدیه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و حمایت های ایشان، اعطای تسهیلات 70 میلیون تومانی درنظرگرفته شد. هم اکنون موضوع تخصیص تسهیلات 70 میلیون تومان شروع شده و اطلاعات رانندگان متقاضی بالغ بر 16 هزار نفر، ثبت شده است. پفراینده ها براساس مدل خودرو و تاریخ ثبت نام به ترتیب الویت، درحال تشکیل است. اعطای تسهیلات 70 میلیون تومانی در مدت کوتاهی عملیاتی خواهد شد.

محتشمی پور در ادامه اضافه کرد: با حمایت شهرداری تهران 25 میلیارد تومان برای سهم شهرداری در ارائه تسهیلات قرض الحسنه تخصیص پیدا نموده است. از محل این 25 میلیارد تومان در صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران با احتساب آورده بانک های عامل، طی ماه های آینده شاهد تخصیص تسهیلاتی در حدود هزار فقره وام 70 میلیون تومانی خواهیم بود. سرانجام یافتن این منابع اقتصادی نیازمند شارژ مجدد است که باید یاری عملی و اجرایی دولت نیز همراه شهرداری باشد.

معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که تا سرانجام سال چند دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی خواهد شد، اعلام کرد: اگر مسائل تأمین منابع اقتصادی برای تسهیلات حل گردد حداقل ماهیانه هزار و 600 دستگاه امکان نوسازی دارد. باید به این موضوع نیز توجه داشت که از نیمه دوم اسفند نوسازی تاکسی ها متوقف خواهد شد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 450

به "1617 دستگاه تاکسی تحویل داده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1617 دستگاه تاکسی تحویل داده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید