دم نوش اسطوخودوس

به گزارش اردکان خبر، اُسطوخودّوس یا اُسطوفدوس گیاهی است چندین ساله، به ارتفاع حدود نیم متر با برگ های متقابل، باریک، دراز، سبز رنگ و پوشیده از کرک های سفید پنبه ای. گل های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله

دم نوش اسطوخودوس

نویسنده: زهرا عباسی

اُسطوخودّوس یا اُسطوفدوس گیاهی است چندین ساله، به ارتفاع حدود نیم متر با برگ های متقابل، باریک، دراز، سبز رنگ و پوشیده از کرک های سفید پنبه ای. گل های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله می باشند. قسمت مورد استفاده این گیاه، گل ها و سرشاخه های گل دار آن است. طبیعت این گیاه گرم و خشک است.

خواص درمانی

یک داروی مناسب برای آرامش اعصاب و بی خوابی ناشی از خستگی جسمانی، تنش های فکری، اضطراب یا حتی بیش فعالی مغز به شمار میرود. تقویت نماینده سلول های مغز، افزاینده شیر مادر، کاهنده نفخ و گاز معده و روده، شادی آور، باز نماینده انسداد عروقی، مُسهِل، ضد بلغم و سودا - خصوصاً سودای مغز- و ضد میگرن می باشد.

بیشتر بخوانید: چای اسطوخودوس

اثر مُسَکن، ضد عفونی نماینده و آنتی بیوتیک اسطوخودوس آن را به عنوان دارویی با ارزش در درمان سرماخوردگی، سرفه و زکام، سینوزیت و آنفولانزا معرفی ساخته است. این گیاه بعلاوه برای برطرف بیماری های مجاری ادرار (ضد عفونی نماینده دستگاه مجاری ادراری) مفید است. ضد میگرن، ضد آسم، ضد برونشیت، ضد دل پیچه، ضد رماتیسم، ضد درد سینه، ضد تنگی نفس و ضد اگزما بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

طرز تهیه

یک قاشق غذاخوری سرشاخه گل دار و یا گل این گیاه را در یک قوری به همراه آب در دمای 80 درجه به مدت 15 دقیقه دم کنید؛ برای این منظور می توانید از لیوان های مخصوص و ظرف های آماده کردن دم نوش بهره ببرید. ممکن است طعم اسطوخودوس را دوست نداشته باشید، اما ابتدا به مطلبی که در بالا به خواص دارویی و سنتی آن اشاره دارد توجه کنید و سپس آن را مصرف نمایید.

موارد منع مصرف

اسطوخودوس گیاهی است بی ضرر که همه می توانند از آن استفاده نمایند. فقط برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی می گردد. این گونه اشخاص باید آن را با سکنجبین بخورند.

منبع مقاله :

عباسی، زهرا، (1396)، کافی شاپ در خانه، قم: فاتح خیبر، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 901

به "دم نوش اسطوخودوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دم نوش اسطوخودوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید