شیر بادام در مقابل شیر گاو

به گزارش اردکان خبر، این روزها، انواع مختلف شیر در بازار موجود است. چنانچه در مورد فوائد سلامتی بخش شیر بادام و شیر گاو دچار سردرگمی شده اید، در این صورت این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله مقایسه ای میان شیر بادام در مقابل شیر گاو انجام

شیر بادام در مقابل شیر گاو

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

این روزها، انواع مختلف شیر در بازار موجود است. چنانچه در مورد فوائد سلامتی بخش شیر بادام و شیر گاو دچار سردرگمی شده اید، در این صورت این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله مقایسه ای میان شیر بادام در مقابل شیر گاو اجرا شده است. آن را خوانده تا از علت آنکه چرا شیر بادام اغلب به اسم جایگزین شیر گاو مورد استفاده قرار می گیرد، اطلاع یابید.

شیر گاو منبع طبیعی و سهل الوصول از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. این شیر در واقع هدیه ای از طبیعت می باشد. شیر بادام، شیری است که به وسیله انسان تهیه شده و به اسم جایگزین شیر گاو مورد استفاده قرار می گیرد. نام آن را به این علت شیر بادام گذاشته اند که همچون شیر می ماند. این شیر در واقع حاوی شیر نیست، به این معنی که خود شیر نمی باشد.

شیر بادام و شیر گاو

منبع: شیر گاو از دوشیدن گاو بدست می آید. اما پیش از مصرف، این شیر تحت فرایندهایی مانند پاستوریزه سازی قرار می گیرد. ما شیر بسته بندی شده را به صورت پاکتی، بطری، کیسه های پلی اتیلن، یا کارتونی خریداری نموده که منجر به افزایش زباله غیر قابل بازگشت می گردد. شما می توانید شیر بادام را به راحتی در خانه تهیه کنید. تنها لازم است که بادام ها را به مدت یک شب در آب ریخته خیس بخورند و سپس آنها را با آب در یک مخلوط کن و غذاساز آسیاب و مخلوط نمایید. مایع حاصله را صاف نموده و آنگاه شیر بادام آماده مصرف خواهد بود! این شیر در نتیجه شیر فرآوری نشده بوده و تهیه آن بسیار راحت است. می توانید در مورد غلظت این شیر با افزودن آب کمتر یا بیشتر تصمیم گیری کنید. با حدود 500 گرم بادام می توانید حدود 2 لیتر شیر بادام تهیه کنید. تعیین شده است که بیشتر افراد از شیر گاو به علت مزه و بوی خاص آن متنفر می باشند. شیر بادام بسیار خوش طعم تر از شیر گاو است. در سوپرمارکتها، این شیر در طعمهای مختلف موجود می باشد.

مصرف: هم شیر بادام و هم شیر گاو لازم است که در یخچال نگهداری شوند. شیر گاو قبل از توزیع حرارت داده می گردد اما شیر بادام احتیاجی به گرم کردن ندارد. برای نوزادان، شیر مادر برترین شیر محسوب می گردد. در صورت کافی نبودن شیر مادر، شیرهای خشکی که غنی شده با مواد مغذی ضروری می باشند به منظور تغذیه کودک مورد استفاده قرار می گیرند. پزشکان معمولاً پس از یک سالگی نوزاد مصرف شیر گاو را توصیه می نمایند. شیر بادام نمی تواند جایگزین شیر گاو در رژیم غذایی کودک گردد، به این علت که قادر به تأمین مواد مغذی مورد احتیاج برای رشد سالم نوزاد نیست. بچه ها بالغ و بزرگسالان می توانند از شیر بادام استفاده نموده و از فوائد سلامتی بخش آن برخوردار شوند. افرادی که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل می باشند، می توانند شیر بادام را نوش جان نمایند. نفخ، گاز و ناراحتی از علائم شایع عدم تحمل لاکتوز می باشند. نوزادان و بچه ها نوپا ممکن است در هضم پروتئین موجود در شیر گاو با مشکل روبرو شوند. آنهایی که نسبت به شیر آلرژی دارند می توانند از شیر بادام استفاده نمایند. راش پوستی یا کهیر، تورم، مشکل در بلع، اسهال شدید، مدفوع خونی، تحریک پذیری افزایش یافته و در موارد شدید، آنافیلاکسی (شوک) علائم آلرژی به حساب می آیند.

ارزش تغذیه ای و خواص درمانی: هم بادام و هم شیر گاو سالم و ارزان می باشند. شیر گاو (کامل) غنی از چربی است اما شما می توانید نوع کم چرب آن را انتخاب کنید. از آنجا که شیر بادام عاری از چربی اشباع شده است، کربوهیدارت و کالری آن کم بوده و جایگزین سالمی برای شیر گاو محسوب می گردد. هر دو گونه شیر، مواد معدنی و ویتامین های ضروری مختلفی را تأمین ساخته اما شیر بادام بدون کلسترول بوده در حالی که شیر گاو حاوی مقداری کلسترول می باشد. شیر گاو حاوی تمام اسیدهای آمینه لازم است که برای سنتز پروتئین به وسیله بدن ما مورد احتیاج می باشند. هر دو نوع شیر منابع عالی از ویتامین A و D به حساب می آیند. ویتامین D جذب کلسیم از شیر را افزایش می دهد. هر دو سرشار از کلسیم می باشند. مواد مغذی مانند مس، سلنیوم، روی همراه با فوائد سلامتی بخش مختلفی هستند به این علت که سیستم ایمنی بدن را تقویت می سازند. احتیاجی به گفتن نیست که کلسیم استخوان ها را قوی ساخته و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد. این یک حقیقت جهانی است که شیر بادامِ عاری از کلسترول، خطر بروز بیماری های قلبی عروق را کاهش می دهد. از آنجا که این شیر احتیاجی به جوشاندن ندارد، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن از بین نمی فرایند. در صورت تمایل می توانید شیر بادام را با یک سرانگشت نمک میل کنید. در نتیجه می توانید از مصرف شکر با شیر خودداری کنید. شیر بادام می تواند در دستورهای غذایی مختلفی که نمی توانید از شیر گاو در آنها بهره ببرید، بکار رود. شیر گاو منبع بسیار خوبی از ید است؛ اما این روزها، به منظور بدست آوردن شیر فراوان، گاو را با آنتی بیوتیک، هورمونهای رشدی مانند Rbgh و غیره تغذیه می نمایند. هنگامی که انسان پس مانده یا ته نشین های چنین موادی را به وسیله شیر گاو مصرف می نماید، در دراز مدت عوارض جانبی مختلفی مشاهده خواهد شد. شیر ارگانیک یا طبیعی گزینه موجود خوبی است اما در چنین وضعیتی، شیر بادام خانگی به نظر می رسد که بی خطرترین جایگزین است.

امیدوارم که اطلاعات فوق الذکر در مورد شیر بادام در مقابل شیر گاو مفید بوده باشد. شما می توانید با توجه به علایق و احتیاجهای رژیمی خود یکی از این انواع شیر را برگزینید. علاوه بر شیر گاو و شیر بادام، شیر سویا هم می تواند بعلت داشتن فوائد سلامتی بخش مختلف مصرف گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 890

به "شیر بادام در مقابل شیر گاو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر بادام در مقابل شیر گاو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید