طرز تهیه شیرینی شکری خانگی؛ به روش ساده مانند قنادی

به گزارش اردکان خبر، امروز آموزش یه نوع شیرینی سنتی ایرانی خیلی ساده و خوشمزه رو قصد داریم در خبرنگاران بلاگ آموزش بدیم.

طرز تهیه شیرینی شکری خانگی؛ به روش ساده مانند قنادی

شیرینی شکری که بعید میدونم تا حالا نخورده باشید و دوستش نداشته باشید! یه شیرینی خوشمزه که برای شیرینی عید خیلی مناسبه و الانم که حال و هوای عید رسیده و برترین زمان برای تهیه این شیرینیِ ساده و خوشمزه ست.

این شیرینی خیلی راحت و سریع آماده میشه. مواد در دسترس و آسانی داره و به سادگی میتونید در منزل این شیرینی رو تهیه کنید.

ابزار و مواد خاصی نمیخواد و احتیاج به قالب و کاترهای خاص هم نداره ولی فوق العاده خمیر پرکاربرد و جذابی داره که با خمیر همین شیرینی میتونید تنوع زیادی در شیرینی های عیدتون ایجاد کنید و به شکل های مختلف این شیرینی رو آماده کنید و شکل بدید.

با ما همراه باشید با طرز تهیه مرحله به مرحله شیرینی شکری:

مواد لازم جهت تهیه شیرینی شکری:
کره 100 گرم
آرد 200 گرم
پودر قند70 گرم
تخم مرغ 1 عدد
وانیل1/4 قاشق چای خوری
بکینگ پودر یک قاشق چایخوری
شکر دانه درشت به مقدار لازم
پودر پسته برای تزیین شیرینی
گلبرگ خشک شدهجهت تزیین شیرینی

1- در ظرف مناسبی صد گرم کره نرم شده بریزید. با همزن برقی کره را هم بزنید تا نرم و سبک گردد.

2- بعد از هم زدن و نرم شدن کره، پودر قند رو به کره اضافه کنید. و حدود یک دقیقه کره و پودر قند رو هم بزنید. بعد یک عدد تخم مرغ رو به کره و پودر قند اضافه کنید.

3- وانیل رو در همین مرحله اضافه کنید. مخلوط کره، تخم مرغ و پودر قند رو از طریق همزن کاملا با هم مخلوط کنید تا یکدست بشن.

در کاسه دیگری آرد و بکینگ پودر رو با هم مخلوط کنید.

4- سپس آرد و بکینگ پودر رو کم کم و در چند مرحله روی مخلوط کره، تخم مرغ و پودر قند الک کنید. ابتدا با همزن یا لیسک آرد رو با سایر مواد مخلوط کنید.

5- تا زمانی که حالت خمیری پیدا کنه و آرد کامل به خرد مواد بره و در انتها با نوک انگشت خمیر رو جمع کنید.

از ورز دادن خمیر خودداری کنید و خمیر رو اصلا زیاد ورز ندید چون حرارت و گرمای دست باعث میشه کره به روغن بیفته و کیفیت خودش رو از دست بده.

وقتی خمیر آماده شد، اون رو داخل سلفون یا کیسه فریزر قرار بدید و در یخچال بگذارید تا دو ساعت استراحت کنه.

6- بعد از مدت زمان ذکر شده، خمیر رو از یخچال خارج کنید و از سلفون بیرون بیارید.

در این فاصله و قبل از فرم دادن به خمیر، فر رو روی دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم گردد . بعد آغاز کنید به پهن کردن خمیر.

خمیر رو بهتره بین تو نایلون یا سلفون قرار بدید. تا موقع وردنه کشیدن، خمیر به وردنه نچسبه!

7- با وردنه خمیری که بین دو نایلون گذاشتید رو پهن و صاف کنید. ضخامت این شیرینی حدود سه تا چهار میلی متر هست دقت کنید که خمیر رو خیلی نازک پهن نکنید.

دو میلی متر ضخامت خمیر رو در نظر بگیرید بعداز پخت هم خمیر پف خواهد نمود. بعد از وردنه کشی و صاف کردن خمیر سلفون یا نایلون روی خمیر رو بردارید.

8- حالا با کاتر، پیتزا بر یا هر وسیله دیگری خمیر رو برش های طولی بدید و بعد دوباره به مقدار های پنج یا شش سانتی متری خمیر رو برش بدید طوری که به شکل مستطیل دربیاد.

9- داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار بدید. احتیاجی به چرب کردن کاغذ نیست. هرکدام از خمیر های برش داده و آماده شده رو روی سینی فر با فاصله بگذارید.

از طریق چنگال یا هر وسیله مشابهی روی هر کدام از خمیرهای شیرینی خطوطی مشابه تصویر ایجاد کنید.

10- بعد روی خمیرها شکر دانه درشت بپاشید وبا شکر روی خمیر رو پوشش بدید و در انتها پودر پسته و گلبرگ های خشک و خرد شده را روی هر خمیر به مقدار لازم بریزید.

برای شکل دادن به خمیر میتونید از کاترهای شکل دار بهره ببرید.

البته شکل مرسوم این شیرینی به شکل مستطیل و به همان روش اولی ست که براتون گفتیم.

اما میتونید از کاتر یا قالب های مختلف طرح دار هم برای شکل دهی به خمیر بهره ببرید. بعد روی هر خمیر شیرینی شکر، پودر پسته و برگهای خردشده گل محمدی بریزید.

سینی فر رو داخل فر گرم شده با دمای 175 درجه قرار بدید. مدت زمان پخت این شیرینی ها بین 15 تا 20 دقیقه با توجه به دمای فر است.

زمانی که زیر شیرینی ها طلایی شد و شیرینی ها پخت،فر رو خاموش کنید و سینی رو از فر خارج کنید. (معمولا 15 دقیقه زمان مناسبی برای پخت این شیرینی است)

اجازه بدید شیرینی ها سرد بشن بعد از کاغذ روغنی جدا کنید.

در مدت زمانی که شیرینی ها داخل فر پخت میشن، تمام فضای خونه پر میشه از عطر خوشِ این شیرینی ها و نمیدونید که همین شیرینی های ساده چه عطر دلپذیر و فوق العاده ای دارن!

شیرینی های شکری خوشمزه و زیبامون آماده شدن.

حالا فقط باید یه فنجون چایی بریزید و بنشینید کنار عزیزانتون و این شیرینی های خوش عطر و خوشمزه رو نوش جان کنید و لذت ببرید!

نکات شیرینی شکری:

  • با این مقدار مواد حدودا 40 عدد شیرینی میتونید تهیه کنید.
  • اگر میخواین تعداد بیشتری شیرینی تهیه کنید میتونید مواد رو طبق دستور دو برابر کنید.
  • شیرینی و بیسکویت هایی که کره داخلش به کار میره حساس هستند. دقت کنید که خمیر رو اصلا زیاد ورز ندید. وقتی آرد به خوبی با سایر مواد مخلوط شد و به حالت خمیری رسید فقط در حد جمع کردن خمیر اون رو با نوک انگشتان یا قسمت انتهایی کف دست ورز بدید و جمع کنید و داخل سلفون بذارید.
  • در طول مدت زمانی که خمیر رو برش یا قالب میزنید، به جامانده خمیر رو داخل یخچال بگذارید یا اگر مثل من از دو سینی فر استفاده می کنید، سینی دوم را تا زمان پخت سینی اول، در یخچال قرار بدید.
  • خمیر این شیرینی بسیار پر کاربرده و به شکل های متنوع و جذابی میتونید بهش شکل بدید و حتی با آیسینگ تزیین کنید و برای عید بهره ببرید.
  • شیرینی های شکری رو داخل ظرف دربسته نگهداری کنید. این شیرینی ماندگاری بالایی هم دارد. این شیرینی ها بسیار ترد و خوش طعم هستند.

امیدواریم ازاین دستور پخت لذت برده باشید و همین الان دست به کار بشید برای تهیه این شیرینی نوستالژیِ خوشمزه وراحت!

منبع: اُکالا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1007

به "طرز تهیه شیرینی شکری خانگی؛ به روش ساده مانند قنادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی شکری خانگی؛ به روش ساده مانند قنادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید