قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر نرخ واقعی

به گزارش اردکان خبر، تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه انحصار، مانع از رشد فراوری خودرو شده است، تاکید نمود باید خودرویی با سه ویژگی مقرون به صرفه قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور فراوری گردد.

قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر نرخ واقعی

به گزارش خانه ملت، سیدجواد حسینی کیا، در برنامه تهران 20، درباره قیمت خودرو، گفت: اکنون خودروسازان هر گونه که دلشان می خواهند با مردم رفتار می نمایند. حدود 550 هزار نفر از بخش قطعه سازی و 150 هزار نفر نیز از بخش خودروسازی نان بر سر سفره خانواده هایشان می برند. اما خودرویی که الان فراوری می گردد در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست. به طوری که بعد از 40 سال هنوز در تامین قطعات مشکل داریم.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایران، خودرو کالایی سرمایه ای شده است، ادامه داد: در همه جای جهان خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایه ای است. باید توجه داشته باشیم مسئله انحصار، مانع از رشد فراوری خودرو شده است. ما احتیاج به فراوری خودروی مقرون به صرفه قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور هستیم اما این هدف تا به امروز محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.

حسینی کیا با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر احتیاجمند سرمایه در گردش است، ادامه داد: انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان می رسد و متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند. بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت پلکانی واردات خودرو آزاد گردد.

وی گفت: در طرح ساماندهی بازار خودرو به چهار عامل کلیدی توجه دارد؛ عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارز مورجهانز واردات است که منشا آن باید معین باشد.

حسینی کیا مطرح نمود: اگر واردات زیاد گردد و بتواند اندازه عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته می گردد و خودروساز هم در پی ارتقای کیفیت خودروهایش می رود. در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این فرایند طی گردد، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری می رود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از بازار دلالی خودرو بیرون می برد.

وی ادامه داد: این طرح در راستای حمایت از فراوری است. نگاه ما این است که همه افراد واجد شرایط در ازای ارائه خدمات فنی بتوانند واردات خودرو انجام دهند. نگاه دوم کیفیت محوری و هدف سوم هم مدیریت بازار است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه خودروسازان می گویند دولت دخالتی در امور نداشته باشد و به بخش خصوصی واگذار کند، بیان نمود: هرچند این حرف درست است اما خودروسازان در این ادعا راستگو نیستند به این معنا که در صورتی که دولت سیاست گذار باشد می تواند به وسیله تعرفه واردات بازار خودرو را ساماندهی کند یعنی اگر خودروساز در حق مصرف نماینده اجحاف کرد، واردات را آزاد کند و اگر خودروساز عملکرد خوبی داشت، تعرفه واردات را افزایش دهد. اما از آنجا که اکنون این مهم محقق نشده، خودروسازان هرطور که دلشان می خواهد با مردم رفتار می نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 973

به "قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر نرخ واقعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر نرخ واقعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید