کسری بودجه سال جاری با تورم چه می نماید؟ ، استفاده از مکانیزم بورس برای تامین کسری بودجه

به گزارش اردکان خبر، به گزارش خبرنگاران، مرکز پژوهش های مجلس در سال گذشته پیش بینی نموده که در سال 99 دولت با کسری بودجه 86 هزار میلیارد تومانی روبرو خواهد شد که اگر این کسری از محل بانک مرکزی تأمین گردد در حدود 20 درصد تورم (علاوه بر تورم پیش بینی شده برای سال های 1399 و 1400) در پی خواهد داشت.

کسری بودجه سال جاری با تورم چه می نماید؟ ، استفاده از مکانیزم بورس برای تامین کسری بودجه

همچنین براساس محاسبات این مرکز، هر 10 هزار میلیارد تومان افزایش در پایه پولی در خاتمه سال 1399؛ منجر به رشد 2.5 درصدی نقدینگی خواهد شد.

کمیل طیبی، اقنصاددان در مصاحبه با خبرنگاران به آنالیز این موضوع پرداخت و گفت: کسری بودجه معمولا یک عامل تورم زا است که تامین آن با چاپ پول، تقویب منجر به تورم می گردد. معمولا دولت ها وقتی شرایط سختی داشته باشند این راه را انتخاب می نمایند. تجربه چند دهه اخیر اقتصاد نشان می دهد که وقتی کسری بودجه داریم تورم نیز وجود خواهد داشت.

وی اضافه نمود: اما این که بگوییم هر 10 هزار میلیارد تومان معادل 2.5 درصد به تورم اضافه می نماید، یک پیش بینی است که می تواند تحقق پیدا کند یا نکند.

طیبی با توجه به شرایط فعلی کشور عنوان نمود: اگر از یک سو سال جاری 100 هزار میلیارد کسری بودجه داشته باشیم و از سوی دیگر بسیاری از درآمدهای دولت ازجمله اقتصادیات و … تحقق پیدا نکند و فروش نفت هم که به مشکل برخورده است؛ پس می تواند این موضوع تورم زا باشد و دولت چاره ای جز این ندارد که به سراغ چاپ پول برود.

بورس چقدر به کسری بودجه یاری می نماید؟

این اقتصاددان با اشاره به تاکید دولت بر بورس گفت: الان دولت از مکانیزیم بازار سرمایه و عرضه سهام خود استفاده می نماید که می تواند منابعی برای تامین مالبی شرکت های فراوریی باشد و از سوی دیگر تامین نماینده منابع اقتصادی کسری بودجه باشد. چون بازار سرمایه در ایران پرریسک است اگر این اقدام درست راهنمایی و مدیریت گردد و مقام سیاست گذار چه در داخل و چه در خارج از دولت بتواند اهداف کنترل تروم را زمان به زمان رصد نمایند و جلو ببرند، می تواند یاری نماینده باشد.

وی ادامه داد: مثلا سیاست گذار باید نرخ هدف تورم را 20 درصد قرار دهد و سیاست انقباظی را در پیش بگیرد و همچنین چون رکود و سال جهش فراوری است باید سیاست انبساطی را در مدنظر قرار دهد که یکی از این اقدامات معافیت های اقتصادیاتی است. پول چاپ کردن از اخذ اقتصادیات خیلی آسان تر است، ولی شرایط فعلی کار را سخت نموده است که احتیاج هست هماهنگی لازم در بخش های مختلف و ضمانت اجرایی وجود داشته باشد.

این اقتصاددان معتقد است،بازار سرمایه به وسیله این منابع و سپرده هایی که مردم جمع می گردد می تواند یاری نماینده باشد؛ دولت نباید فقط به فکر پوشش کسری بودجه خود باشد، تعامل با بازار سرمایه مستلزم ملزومات و زیرساخت هایی است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 75

به "کسری بودجه سال جاری با تورم چه می نماید؟ ، استفاده از مکانیزم بورس برای تامین کسری بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسری بودجه سال جاری با تورم چه می نماید؟ ، استفاده از مکانیزم بورس برای تامین کسری بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید