10 روش برای افزایش اعتماد به نفس بچه ها

به گزارش اردکان خبر، بدون تردید، همه ما نقش اعتماد به نفس را در زندگی خود و دیگران شاهد هستیم. و اهمیت آن را در مقاطع مختلف سنی می دانیم. اما جلب است بدانید که اکثریت روانشناسان معتقدند داشتن اعتماد به نفس و مورد توجه قرار دریافت، برای بچه ها و نوجوانان نیز، از جمله موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

10 روش برای افزایش اعتماد به نفس بچه ها

طبق تحقیقات به عمل آمده، چنین بچه های سازگاری بیشتری دارند و با هم سن و سالان خود رایطهٔ بهتری برقرار می نمایند. کودک در مراحل نخستین زندگی خود، قبل از آن که معنی کلمات و تشویق و تنبه را بداند، شروع به شکل دهی نگرشها در خصوص ارزش خود می نماید. او به صورت ذاتی، رفتارهای والدین و اطرافیان خود را ثبت می نماید و در ذهن خود نگه می دارد. این نکته اهمیت بالایی دارد که شما به عنوان مادر او برای این پدیده ارزش قائل باشید.

در این نوشته ، شما با روشهایی آشنا خواهید شد که اساس و پایه عزت نفس در کودک شما تشکیل خواهد داد. از یاد نبرید که عزت نفس کودک شما در آیندهٔ زندگی اش، از همین دوران کودکی شکل می گیرد.

1-با کودک خود، تا جایی که امکان دارد صحبت کنید

در هنگام صحبت نام کودک خود را صدا کنید. به هیچ وجه به این نکته توجه نداشته باشید که کودک شما معنای لغات را نمی داند! متخصصین رشد بچه ها معتقد هستند بچه ها مثل جوانان به صدای والدین خود گوش می دهند و این امر از یک ماهگی آنها شروع می گردد. جالب آن که بچه ها حرکات بدن خود را با ریتم صدای والدین خود و یا افرادی که با آنها صحبت می نمایند هماهنگ می نمایند. پس با کودکتان به گونه ای صحبت کنید که احساس راحتی می کنید، اما حالت ملایم و عاطفی را به هیچ وجه از صدایتان دریغ نکنید. در حدود شش ماهگی، شما می توانید حرف زدن او را با تکرار کلمات خودش بهبود ببخشید، به او لبخند بزنید و او را در آغوش بگیرید تا بفهمد که حرف زدن او را تأیید کرده اید.

2-کودک خود را بسیار نزدیک به خود نگهدارید

کودکتان را به گونه ای نگاه دارید که اهمیت ارتباط شما با او را نشان دهد. به او توجه زیادی نشان دهید. در چشمهای او خیره شوید و با او تماس چشمی برقرار کنید، مخصوصا زمانی که در حال شیر دادن به او هستید.

3-نسبت به گریه کردن کودکتان عکس العمل مناسب و به موقع نشان بدهید

حتی زمانی که اطمینان دارید که فرزندتان راحت است و استراحت کرده و تازه شیر خورده است، اجازه بدهید احساس کند که شما کنار او هستید. در مدت کوتاهی شما می توانید به اختلاف صدای گریه های مختلف او پی ببرید. این به آن معناست که شما قادر خواهید بود تشخیص بدهید این صدای گریه او به خاطر آن است که دچار تنهایی است و یا صدای گریه آن به این دلیل است که می خواهد به آغوش شما بیاید و آرامش پیدا کند. شما به آمدن کنار بالین او، به او احساس اعتماد می دهید. نگران نباشید که او ممکن است با این عمل شما بد عادت گردد. زیری اغلب روانشناسان بد عادت شدن کودک به خاطر توجه در چند ماهگی او را نادرست می دانند و این مسأله را انکار می نمایند.

4-شخصیت کودک خود را شناسایی کنید

اگرچه روانشناسان رفتارهای اساسی و پایه ای نوزادان را به یکدیگر تعمیم می دهند، اما با این وجود تفاوتهای زیادی از کودکی به کودک دیگر وجود دارد. شما باید با سرعت کافی عواملی را که موجب سر و صدای کودکتان می گردد و یا محرکهای محیطی که او را بی قرار می نماید معین نمایید. تنها در این صورت است که می توانید ارتباطی خوب و ملایم با کودک دلبند خود ایجاد کنید و او احساس خواهد نمود که بر جهان تسلط دارد.

5-به خاطر انجام کارهای روزانه و تمیزیهای او، برخورد مثبت نشان بدهید

به این مسأله توجه ویژه ای مبذول دارید. برای نمونه زمانی که لباس او را عوض می کنید این کار را به همراه بازی با کودک خود انجام دهید و پا و شکم او را نوازش کنید. زیبایی او را به زبان بیاورید و با او صحبت کنید. زمان حمام کردن او نیز زمان خوبی است که اوقات بسیار خوبی را برای او به وجود بیاورید و با او آب بازی کنید.

6-به حرکات و علامتهای غیرکلامی و بدنی کودک خود توجه کنید

اگر کودک شما سرش را هنگامی که دارید به صورتش نگاه می کنید برگردانید، به احتمال زیاد می خواهد به شما یادآوری کند که برای زمانی می خواهد به استراحت بپردازد. همچنین اگر کودک شما بدنش را هنگامی که او را در آغوش گرفته اید، سفت می نماید باز هم می خواهد مسأله ای را با شما در میان بگذارد، در این حالت او احتمالا زمانی که بچه به شکل طبیعی آمادگی کافی دارد، یادگیری در بهترین زمان ممکن اتفاق می افتد و نقش شما تنها تشویق و تأیید او خواهد بود

می خواهد که شما او را زمین بگذارید. از طرفی اگر او می خندد و یا بازو و دستانش را زمانی که روبرویش هستید تکان می دهد، از شما تقاضای بازی و یا بغل کردن دارد.

7-محیط زندگی بچه ها خود را به صورت زیبا و دلنشین نگه دارید.

به کودک خود وسایل بازی ساده و متنوع بدهید و یا لوازم خانگی ساده و بی خطر و سبک را در اختیار او بگذارید تا آنها را لمس کند و ببیند.

البته توجه داشته باشید کودکتان تا زمانی که آمادگی لازم را از نظر رشد پیدا نکرده است به هیچ وجه او را به زور علاقمند به این وسایل نکنید.

زمانی که بچه به شکل طبیعی آمادگی کافی دارد، یادگیری در بهترین زمان ممکن اتفاق می افتد و نقش شما تنها تشویق و تأیید او خواهد بود. البته می توانید محرکهای جدیدی را نیز برای او فراهم نمایید.

8- از حدود شش ماهگی بچه ها خود را به آرامی با افراد آشنا روبرو سازید

این حرکت، اعتماد به نفس را در کودک شما به گونه ای تقویت خواهد نمود که در زمان حضور در اجتماع و مقابله با همنوعان خود آن را مشاهده خواهید کرد. ممکن است در شروع و زمانی که با غریبه ها آشنا می گردد کمی اضطراب داشته باشد، اما اگر شما را نیز ببیند، دوباره به اطرافیان خود اعتماد پیدا خواهد نمود. زمانی که کودک از مادرش جدا می گردد ممکن است کمی هراسان گردد. البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه نخواهید کودک شما به زور اجتماعی گردد.

9-به کودک خود بیاموزید که چگونه از اندام خود استفاده کند و مهارت دستی پیدا کند

کودک خود را در بازیهای ساده و فعالیتهایی که ماهیچه هایش را به کار می اندازد شرکت دهید. برای نمونه، نگه داشتن برخی از اسباب بازیهای سبک، ماهیچه های دست و بازوهای او را تقویت خواهد نمود. در حدود سه ماهگی کودک شما تمایل دارد بغلتد و شما باید او را کمک کنید.

توجه داشته باشید احساس توانایی حرکت برای کودک، شادمانی زیادی به همراه دارد. به علاوه تشویق کودک در توانایهایش بسیار مهم است. از پیشرفت کودک خود با نوازش و بوسیدن قدردانی کنید و به او بگویید چقدر از کارهای او خوشهال شده اید.

10-سلامت روحی خود را زیر نظر داشته باشید

در ماههای بعد از تولد کودک، ممکن است شرایط احساسی گوناگونی به دلایل مختلف برای شما پیش بیاید و یا تحت قضاوتهای احساسی مسئله ای قرار بگیرید.

برای نمونه ممکن است احساس کنید که از نظر روحی و روانی به شدت خسته شده اید.

یا اینکه ممکن است نگران نگهداری ایده آل فرزند خود باشید. توجه داشته باشید که در این شرایط امواج قوی منفی را به سوی فرزند خود می فرستید.

توجه داشته باشید که هیچ کس در شروع یک پدر، یا یک مادر ایده آل و کامل نیست. پس بهتر است تواناییهای خود را به صورت یک فهرست ثبت نمایید و در تقویت آنها و کسب تواناییهای بیشتر کوشا باشید.

منبع: نشریه عروس هنر - شماره 14

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 266

به "10 روش برای افزایش اعتماد به نفس بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش برای افزایش اعتماد به نفس بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید