5 دلیل برای خروج از خانه در هر شرایط آب و هوایی

به گزارش اردکان خبر، شواهد علمی وجود دارد که ثابت می کند حتما باید هر از گاهی از خانه بیرون رفت و قدم زد. حتی اگر هوا ابری باشد یا سرما اذیت کند. این کار به سلامتی و شادابی ما کمک می کند.

5 دلیل برای خروج از خانه در هر شرایط آب و هوایی

تحقیقات نشان می دهد که کم کردن فعالیت و خانه ماندن های طولانی مدت، هر چند که شاید احساس قدرتمند بودن به فرد ببخشد، اما واقعا تاثیری روی انسان ها ندارد.

هر وقت اخبار پیش بینی هوا، دمایی کمتر از دمای موردانتظار شما را اعلام کند، همه ملاحظات لازم را خواهید اندیشید تا خودتان را از سرما برهانید. جان شارپ، روانپزشک بالینی و متخصص اختلالات عاطفی فصلی (SAD) در مرکز پزشکی دیسکانس در بوستون و نویسنده تقویم احساسی: درک تاثیرات فصلی و نقاط عطف لازم برای شادتر و فعال تر بودن و کنترل زندگی می گوید که خانه ماندن اصلا کمکی به بهتر شدن حال انسان ّها نمی کند.

اگرچه تمایل به خانه ماندن و حضور در یک سرپناه در همه افراد خیلی قدرتمند است، اما باور کنید از خانه بیرون رفتن، برای سلامت روحی و جسمی شما خیلی بهتر است تا خانه ماندن و روی کاناپه در خود فرو رفتن.

تحقیقات نشان می دهد که خانه ماندن در طولانی مدت، برخلاف اغواکننده بودنش، واقعا هیچ فایده ای برای انسان ها ندارد. شارپ می گوید:

کم شدن نور آفتاب، استرس زا است و سلامت جسمی و عاطفی انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و ما را مستعد بدبینی و خستگی می سازد. همچنین، ریتم شبانه روزی فرد را دچار اختلال می کند که تأثیر ناخوشایندی بر سلامت فرد دارد. ریتم شبانه روزی در بدن افراد مسئول وظایفی بیشتر از فقط سیکل خواب و بیداری انسان ها است و همه ویژگی های انسانی، از روحیه گرفته تا هضم غذا، را کنترل می کند.

قرار گرفتن در معرض نور روز، حتی به مدت کم، می تواند علاوه بر حفظ ریتم شبانه روزی افراد، کارهای دیگری هم انجام دهد. در ادامه، پنج دلیل برای از خانه بیرون زدن، حتی در آب و هوای خیلی سرد، ارائه می دهیم.

1. تقویت روحیه

نور طبیعی روز وظیفه افزایش سطح سروتونین (یکی از مواد شیمیایی لازم برای حال خوب داشتن) را به عهده دارد. کاترین روئکلین، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیتزبورگ معتقد است:

می دانیم که از لحاظ فیزیولوژیک، سطح سروتونین در زمستان در مغز ما کاهش می یابد. بیرون رفتن از خانه می تواند خلق خوب را افزایش و افسردگی را کاهش دهد.

او تحقیقی انجام داده است که نشان می دهد چگونه نور درمانی می تواند به درمان افراد مبتلا به اختلالات خلقی فصلی کمک کند:

ما می دانیم که سطح نور در خانه ها خیلی کمتر از مقدار نوری است که در خارج از خانه وجود دارد. همچنین، می دانیم که مقدار نور زمستان کمتر از مقدار نور تابستان است. به همین دلیل است که خانه ماندن در بیشتر روزهای زمستانی می تواند تاثیری دو برابر منفی از لحاظ کاهش دریافت نور مورد نیاز برای تامین سطح انرژی، حفظ هوشکمک، ثبیت خلق و خو و عملکردهای شناختی بدن داشته باشد.

2. دریافت ویتامین D

ویتامین D باعث جذب کلسیم (و در نتیجه، تقویت سلامت استخوان ها)، کاهش التهاب و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. شارپ می گوید:

این ویتامین باعث بالا رفتن سطح سروتونین هم می شود و حتی در صورت بروز تب کابینی (اضطراب و تشویش ناشی از دور ماندن از نور، به خصوص در روزهای ابری)، می تواند اخلاق فرد را کنترل کند. او توصیه می کند که روزانه، حداقل دوازده دقیقه زیر نور خورشید پیاده روی کنید تا دوز ویتامین لازم را دریافت کنید.

3. فرصتی برای اندیشیدن

اگر برای پیاده روی از خانه خارج می شوید، تماس های کاری و ارسال پیامک های مختلف را به زمانی موکول کنید که به خانه برگشته باشید. شارپ می گوید:

یک پیاده روی متفکرانه در خارج از خانه، با حضور قلب و با توجه به آن چه که در اطراف اتفاق می افتد، یا حتی ورزش کردن، سطوح دوپامین را که عامل کاهش سطح تمایل انسان نسبت به افسردگی ناشی از آب و هوای سرد است، افزایش می دهد.

4. بهبود حافظه

پیاده روی در پارک تاثیر بیشتری نسبت به سافاری شهری بر حافظه شما دارد. تحقیقی که در دانشگاه میشیگان انجام گرفته است، چگونگی تاثیرگذاری چشم مقدارای اطراف بر عملکرد شناختی مغز دو گروه از افرادی که مشکل حافظه داشتند را بررسی کرده است. آن ها به این نتیجه رسیدند کسانی که در یک باغ گردش می کنند می توانند 20٪ از خاطرات خود را به خاطر بیاورند؛ ولی کسانی که در اطراف شهر پیاده روی می کنند هیچ بهبودی را تجربه نمی کنند.

یکی از محققان، مارک برمن، در خبرنامه دانشگاه میشیگان گفت:

تعامل با طبیعت می تواند اثراتی مشابه با تعمق و تامل داشته باشد. نیازی نیست که مردم حتما پیاده روی کنند تا از فواید آن برخوردار شوند. ما به این نتیجه رسیدیم که دمای 25 درجه روزهای سرد هم به همان مقدار دمای 80 درجه روزهای گرم و آفتابی تابستان مفید است. تنها فرقی که این دو با هم دارند آن است که شاید انسان ها از گرما بیشتر از سرما لذت ببرد.

5. تقویت سیستم ایمنی

محققان ژاپنی اقدام به مقدار گیری مقدار تاثیرگذاری گردش های کوتاه و تفریح در جنگل بر بهبود ایمنی بدن کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که گردش در جنگل باعث کاهش هورمون استرس و افزایش پروتئین های ضد سرطان درون سلولی می شود. همچنین، با توجه به گفته های سایت MedlinePlus، وب سایت کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا، ورزش کردن، حتی پیاده روی در هوای سرد، می توان به نگه داشتن بیماری در مرحله خفیف کمک کند، چرا که باکتری ها را از طریق ریه ها و مسیرهای تنفسی از بین می برند.

اگر هر سال با آغاز فصل سرما احساس خستگی و نخوت می کنید، شاید به SAD دچار شده باشید. دکتر شارپ توصیه می کند که برای این که حال خوب تری داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید و هر صبح، به مدت 20 دقیقه خود را معرض یک لامپ 10000 لاکس با نور سفید قرار دهید.

منبع: کجارو / nbcnews.com
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1050

به "5 دلیل برای خروج از خانه در هر شرایط آب و هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 دلیل برای خروج از خانه در هر شرایط آب و هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید