بهداشت وسایل شخصی در حمام و توالت

به گزارش اردکان خبر، خیلی از ما علاقه داریم حمام و دست شویی پاک و تمیز و البته مرتبی داشته باشیم اما آیا روش صحیح تمیز کردن وسایلی که در حمام قرار می دهیم مانند لیف، حوله، تیغ و صابون و صندلی مناسب قرار دادن هر یک را می دانیم؟

بهداشت وسایل شخصی در حمام و توالت

بهداشت وسایل شخصی در حمام و توالت

خیلی از ما علاقه داریم حمام و دست شویی پاک و تمیز و البته مرتبی داشته باشیم اما آیا روش صحیح تمیز کردن وسایلی که در حمام قرار می دهیم مانند لیف، حوله، تیغ و صابون و صندلی مناسب قرار دادن هر یک را می دانیم؟

حوله

در صورتی که در حمام کمد دارید بهتر است پس از هر بار استفاده، حوله تان را شسته و در فضای بیرون، جایی که جریان هوا وجود داشته باشد و نور خورشید بتابد، پهن کنید تا کاملا خشک گردد. سپس آن را تا نموده، لبه های آن را به داخل برگردانید و در کمد قرار دهید.

در صورتی که تمامی اعضای خانواده از یک حمام استفاده می کنید بهتر است هر فرد حوله ای با رنگ تعیین داشته باشد اما اگر در اتاق خواب خود، حمامی شخصی دارید توصیه می گردد حوله ای با رنگ روشن انتخاب کنید چون این امر موجب می گردد دکور و فضای حمام زیباتر و تمیزتر به نظر برسد. در صورتی که لباس های حوله ای استفاده می کنید، حتما پس از خشک کردن خود آن را در مقابل نور آفتاب پهن کنید و هرگز آن را در داخل سبد لباس های چرک نیندازید. ضروری است بدانید حوله مرطوب می تواند مناسب ترین مکان برای رشد میکروب ها و قارچ ها باشد و سبب بروز اگزما و آلرژی های پوستی گردد.

صابون

بعضی کارشناسان بهداشت توصیه می نمایند در حمام به جای صابون از شامپوهای بدن بهره ببرید و در توالت هم به جای صابون جامد، صابون مایع را انتخاب کنید چون مقدار آلودگی این صابون ها کمتر است. در صورتی که تمایل دارید حتما از صابون های جامد بهره ببرید پیشنهاد می کنیم زیر صابون یک تکه اسفنج قرار دهید تا سطح زیر صابون خشک باشد و پس از هر بار استفاده هم صابون را آب بکشید چون میکروب ها به راحتی به صابون منتقل می شوند و در سطح آن باقی می مانند.

تیغ

در صورتی که شما عادت دارید از تیغ های یک بار مصرف چند بار بهره ببرید ضروری است بدانید که این کار کاملا غیربهداشتی است و میکروب ها به راحتی در میان لایه های نازک تیغ پنهان می شوند. کارشناسان توصیه می نمایند پس از هر بار مصرف حتما این تیغ را دور بیندازید. اما اگر از تیغ های معمولی استفاده می کنید پس از هر بار اصلاح، تیغ را در یک کاسه که در آن محلول آمونیاک و آب ریخته اید تکان دهید. سپس در یک ظرف آب و صابون و سپس در آب تمیز قرار دهید. پس از شستشو آن را در فضای بیرون قرار دهید تا خشک گردد و زنگ نزند. این نکته را هم از قلم نیاندازید که تیغ وسیله ای شخصی است و هرگز نباید از تیغ فرد دیگری استفاده کرد.

لیف

لیف و کیسه به طور معمول در تمامی حمام ها وجود دارد. در درجه اول باید تاکید کنیم که لیف وسیله ای کاملا شخصی است و آلوده بودن آن می تواند سبب بروز ناراحتی های پوستی گردد. لیف را پس از استفاده حتما با آب و صابون کاملا بشویید و تنها به آب کشیدن آن بسنده نکنید. سپس آن را در زیر نورآفتاب پهن کنید تا تمامی میکروب های روی آن از میان بروند. پس از خشک شدن هم آن را در کمد روی حوله تان قرار دهید تا در مجاورت لیف دیگران و در فضای مرطوب حمام نباشد.

مسواک

حتما شما هم مشاهده نموده اید که بعضی افراد مسواک های خود را درون لیوانی در حمام یا دست شویی قرار می دهند. این کار فوق العاده غیربهداشتی است و می تواند موجب انتقال میکروب ها از سطوح اطراف یا سایر مسواک ها و درنهایت زمینه ساز بروز عفونت های دهان و دندان و آفت های ناحیه دهانی گردد. کارشناسان بهداشت توصیه می نمایند هر فرد از مسواک جداگانه استفاده کند و پس از هر بار استفاده، مسواک را شسته و آن را در یک درپوش بسته نگهداری کند. گذاشتن مسواک در جای مرطوب هم صحیح نیست و بهتر است مسواک را در جایی خشک و خنک برای مثال در آشپزخانه نگهداری کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 862

به "بهداشت وسایل شخصی در حمام و توالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهداشت وسایل شخصی در حمام و توالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید