شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم؟

به گزارش اردکان خبر، شپشک آرد آلود یکی از آفت های خطرناک گیاهان است که به صورت گروهی به گیاه حمله می نمایند و با ایجاد زخم و مکیدن شیره گیاه باعث نابودی آن می گردد. این حشرات که طول بدن آن ها تا 3 میلی متر هم می رسد پوششی پشمالو و آرد مانند دارند. در این مطلب شما را با چند روش خانگی برای درمان شپشک آرد آلود آشنا می کنیم.

شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم؟

به گزارش همشهری، شپشک آرد آلود یا شته پشمالو نام یک آفت معروف است که گیاهان را دچار آسیب می نماید. این آفت در ابتدا روی قسمت های اتصال برگ به ساقه و پشت برگ ها دیده می گردد و بعد از آن به سرعت در همه جای گیاه توسعه می یابد.

این حشره با ظاهر کرک مانند سفیدش هنگام تغذیه لایه آردی و سفیدی را ترشح و سپس زیر همین پوشش موم مانند تخم گذاری می نماید. برای همین به این آفت آرد آلود هم می گویند. شپشک آرد آلود معمولا در مکان هایی گرم و مرطوب رشد می نماید و برای همین بیشتر روی گیاهانی در فضای بسته مثل آپارتمان دیده می گردد.

گیاهان گلخانه ای به علت محیط گرم و مرطوب به راحتی مستعد آلوده شدن به این حشره هستند.

بسیاری از گیاهان زینتی مانند کاکتوس، حسن یوسف، فوشیا، گاردنیا، هیبیسکوس، یاس و خرزهره، کولئوس، سرخس، فیکوس، ارکیده، نخل و فیلودندرون به این شپشک دچار می شوند.

روش های مبارزه با شپشک آردآلود

ما در اینجا شما را با چند روش خانگی برای نابودی شپشک آرد آلود آشنا می کنیم. در ابتدا باید هر گیاهی را که مبتلا به شپشک آردآلود شده است از سایر گیاهان جدا کنید. بعلاوه برای مبارزه با این آفات حتما برگ های مرده و یا قسمت های هرس شده گیاه را از محیط خارج کنید.

سپس برای جلوگیری از توسعه این آفت با یاری یک دستمال شپشک ها را از روی گیاه بردارید. بعد از این کار روش های زیر را امتحان کنید.

استفاده از ایزوپروپیل الکل

یک پنبه را با الکل خیس کنید و آن را روی برگ ها و قسمت های آلوده به شپشک بکشید.

استفاده از صابون حشره کش

صابون های حشره کش آماده در بازار هم برای نابودی شپشک مفید هستند. صابون را با غلظت ضعیف با آب مخلوط و سپس روی گیاهان اسپری کنید.

استفاده از ترکیب صابون و الکل

مخلوط صابون مایع و الکل نیز توصیه می گردد. نصف لیوان الکل را با یک لیتر صابون مایع مخلوط و این مخلوط را روی نواحی آلوده اسپری کنید. بعد از مصرف این محلول بعد از گذشت 20 دقیقه گیاه را با آب خوب بشویید.

استفاده از روغن چریش

روغن چریش یک ماده طبیعی است که از درخت چریش گرفته می گردد و قارچ کش است. اگر به طور مرتب شاخ و برگ گیاهان را با محلول براق کننده برگ حاوی روغن چریش تمیز کنید می تواند از بروز این آفت جلوگیری کند.

استفاده از آبگرم و مایع ظرفشویی

اگر شپشک ها روی برگ های گیاه وجود دارند و هنوز مقدار آن ها زیاد نشده باشد، می توان از مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کرد. برای این کار 2 قاشق چای خوری از مایع ظرفشویی را با نیم لیتر آب مخلوط کنید و بعد روی شپشک ها اسپری کنید. سپس شپشک ها را با پنبه یا پارچه جمع کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 1160

به "شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید