قره باغ، همچنان مناقشه باقی ماند

به گزارش اردکان خبر، در حالی که مردم منطقه در انتظار تداوم پیروزی های جمهوری آذربایجان و ورود ارتش این کشور به خانکندی، مرکز قره باغ بودند، انعقاد معاهده آتش بس بین سران آذربایجان و ارمنستان با وساطت روسیه، حل مناقشه قره باغ را در پرده ای از ابهام قرار داد.

قره باغ، همچنان مناقشه باقی ماند

جهت دریافت خدمات طراحی محوطه باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

وساطت روسیه، ارتش ارمنستان و جمهوری خودخوانده را نجات داد و از تسخیر قره باغ توسط آذربایجان و تکمیل تمامیت ارضی این کشور، ممانعت کرد.

طبق توافقنامه صلح، ارتش روسیه بعد از 27 سال مجددا تحت عنوان نیروهای حافط صلح وارد آذربایجان شد و از این پس باکو برای آزادی قره باغ نه با اشغالگران ارمنستان بلکه با روسیه روبرو خواهد بود. بسیاری از مردم آذربایجان معتقدند الهام علی اف که بارها با حضور ارتش روسیه در قره باغ مخالفت نموده بود، با عدم تسلیم در مقابل مسکو، می توانست در راستا آزادی قره باغ حرکت کند.

در مجموع ابهامات جدی در اجرای توافقنامه سه جانبه آذربایجان، روسیه و ارمنستان وجود دارد که بتدریج خود را نشان خواهد داد. بخشی از این ابهامات عبارتند از:

- نیروهای مسلح ارمنستان تا روزهای پانزده و بیست نوامبر به ترتیب شهرهای اشغال شده آغدام و کلبجر و تا روز اول دسامبر شهر لاچین را ترک خواهند کرد. این نیروها در شهرهای خانکندی، خوجالی و عسگران هم حضور دارند و زمان خروج آنها از این سه شهر در توافقنامه، تعیین نیست. تا زمانی که این مسئله روشن نشود ضمانتی برای استقرار صلح وجود ندارد.

- شرایط حقوقی قره باغ در پرده ابهام است. آیا آذربایجان در این منطقه حاکمیت دارد یا رئیس جمهوری خودخوانده قره باغ ؟ این مناطق بر اساس قوانین آذربایجان و زیر پرچم این کشور، مدیریت خواهند شد یا به شکل قبلی؟ جمهوری آذربایجان که با اداره این مناطق به شکل قبلی مخالف است و قره باغ را در قلمرو خود می داند، آیا دوباره به جنگ روی خواهد آورد؟

- تقسیمات اداری این مناطق (خانکندی، خوجالی، آغدره، خجاوند، هادروت) که توسط ارامنه تغییر داده شده آیا با نظر آذربایجانی ها تغییر خواهد نمود؟. مناطقی که نام آنها تغییر داده شده مانند استپاناکرت (خانکندی)، مارتونی (خجاوند) و مارداکرت (آغدره) از این به بعد چگونه نامیده خواهند شد؟

- در توافقنامه سه جانبه آمده است: کریدور لاچین توسط نیروهای حافظ صلح حفاظت خواهد شد. در این صورت آیا تردد از مرز، توسط مرزبانان جمهوری آذربایجان در پایانه مرزی کنترل می شود؟ اسناد گذرنامه و ویزا با قانون کدام کشور آنالیز می شود؟ جلوی ورود غیر قانونی افراد از کریدور لاچین به خاک آذربایجان چگونه گرفته خواهد شد؟ آیا آذربایجان اعمال حاکمیت خواهد نمود؟ نیروهای حافظ صلح روسیه که در خط تماس قره باغ و در کریدور لاچین مستقر خواهند شد، قاعدتا نمی توانند اعمال حاکمیت نمایند، پس شرایط چگونه خواهد بود؟

- ساکنین آذری زبان این مناطق که پس از تجاوز ارمنستان آواره شده اند، چگونه به خانه های خود بر می گردند؟ ارمنی تبارهائی که در دوران اشغال توسط ارمنستان از مناطق مختلف دنیا به قره باغ منتقل شده اند، آیا اتباع جمهوری آذربایجان محسوب خواهند شد یا باید قره باغ را ترک نمایند؟

- گمرک، بانک ها، نهادهای اقتصادی و اقتصادیاتی، شعب نهادهای انتظامی چگونه و از چه کشوری دستور می گیرند؟ در صورتی که مدیریت قره باغ بر اساس قوانین آذربایجان انجام گیرد، ارتباط با مرکز و انتصاب مقامات محلی به چه شکل خواهد بود؟.

- آیا ارتش روسیه فقط امنیت ارامنه را تامین خواهد نمود؟ بازگشت روسیه به خاک آذربایجان تحت پوشش نیروهای حافظ صلح تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ آیا اصولا روسیه، قره باغ را بخشی از تمامیت ارضی آذربایجان می داند؟

- قرار است قره باغ به وسیله دالان لاچین به ارمنستان وصل شود و در صورت توافق، نججوان نیز به وسیله خاک ارمنستان به آذربایجان متصل شود. تحت حاکمیت کدام دولت این تحولات صورت خواهد گرفت؟ علی الظاهر در قره باغ حاکمیت دولت خودخوانده باقی خواهد ماند و دولت جعلی که قبلا تحت نظارت ارمنستان بود منبعد تحت نظارت روسیه فعالیت خواهد نمود.

کارشناسان امور قفقاز معتقدند در این توافق، خواسته مردم جمهوری آذربایجان یعنی احیای کامل تمامیت ارضی این کشور نادیده گرفته شده و لذا مطالبه مردم این کشور همچنان برای الحاق قره باغ به جمهوری آذربایجان باقی خواهد ماند.

در این که توافق آتش بس منجر به صلح پایدار شود نیز ابهام وجود دارد و بعید است استقرار نیروهای روسیه تحت عنوان حافظان صلح بتواند تمامیت ارضی آذربایجان را احیا کند.

در عین حال به دلیل اختلافات دیرینه و نهادینه شده ارمنستان با ترکیه و آذربایجان، احتمال اجرائی شدن بعضی از مفاد توافق نظیر اتصال نخجوان به سرزمین مادری یعنی جمهوری آذربایجان از خاک ارمنستان، بعید بنظر می رسد. در این میان بعضی مطالب غیرواقعی و غلط و انتشار نقشه های جعلی در فضای مجازی، موضوع تغییر مرزهای جغرافیائی ایران یا قطع مرز ایران با ارمنستان را مطرح نموده اند. در حالی که احداث راستا ترانزیتی نخجوان- ارمنستان-آذربایجان، در شمال ارس اگر عملی شود، ارتباطی به مرزهای ایران ندارد و مرزهای شناخته شده بین المللی تغییر نخواهند یافت.

جنگ 45 روزه اخیر به آزادی هفت شهر اشغال شده جمهوری آذربایجان منجر شد و خوشحالی مردم این کشور را در پی داشت اما عدم توفیق در آزادی قره باغ این خوشحالی را ناپایدار کرد.

صلح عادلانه و پایدار در منطقه با برطرف اشغال از همه اراضی آذربایجان و حفظ تمامیت ارضی این کشور ایجاد خواهد شد. حضور نیروهای حافظ صلح روسیه اگر بتواند چنین موقعیتی ایجاد نماید موجب صلح و ثبات در منطقه شده و در غیر این صورت بر پیچیدگی حل این مناقشه خواهد اضافه کرد.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: ardakankhabar.ir شناسه مطلب: 352

به "قره باغ، همچنان مناقشه باقی ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قره باغ، همچنان مناقشه باقی ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید